Over parkeren Maastricht
-
Op P+R Maastricht Noord kun je gratis parkeren en vervolgens gebruiken maken van de bus om naar het centrum van de stad te reizen.
- Buslijn 10 brengt je naar het centrum van Maastricht
- Buslijn 30 brengt je naar Maastricht centraal station.
- Buslijn 3 brengt je via Nazareth naar het centrum en Groene Loper en Wolder.
Een dagretour kost € 2,40 per persoon en een groepsticket voor 3-5 personen kost € 5,95.
Je kunt er ook voor kiezen om tegen regulier tarief een treinkaartje te kopen bij de Arriva automaat om te reizen vanaf P+R Maastricht Noord naar Maastricht Centraal of Randwyck met de stoptrein (2 keer per uur). -
Je kunt je auto 48 uur laten staan op P+R Maastricht Noord. Er is geen slagboom aanwezig.Houd er wel rekening mee dat je voor de terugreis een geldig vervoersbewijs nodig hebt. Wil je gebruik maken van het P+R-ticket van € 2,40 dan kun je alleen in de automaat op het P+R-terrein een kaartje kopen voor een dagretour en voor een dag vooruit.Alternatieven zijn een e-ticket kopen via de website van Arriva of reizen op je OV-chipkaart tegen regulier tarief.
-
Dit kan op de P+W-terreinen (Park + Walk) die zich op maximaal 10 minuten loopstand van het centrum bevinden. Er is een Park + Walk bij het Stadspark en bij de Frontenpark. P Bonnefanten is in het weekend ook beschikbaar als Park+Walk locatie.
Het maximale tarief is € 12 per dag voor P+W Stadspark, Frontenpark en Bonnefanten (P Bonnefanten alléén in het weekend). -
Kijk voor een actueel overzicht van alle parkeergarages en -terreinen op de website van Maastricht Bereikbaar.
-
In een select aantal parkeergarages kun je vooraf via de website van Q-Park een parkeerplaats reserveren. Dit kan in parkeergarage het Vrijthof, Mosae Forum, de Griend, Plein 1992, Colonel, het Bassin, Bonnefantenmuseum en parkeerterrein Frontenpark.
-
In een groot gedeelte van Maastricht geldt betaald parkeren of parkeren voor vergunninghouders. Deze gebieden zijn ingedeeld in de A-zone (centrum A1 en A2) en de B-zone (gebieden buiten de singels). Woon je in een gebied met betaald parkeren of parkeren voor vergunninghouders? Dan kun je in aanmerking komen voor een parkeervergunning. In de gebieden waar betaald parkeren geldt, is het mogelijk om te betalen via jouw mobiele telefoon of smartphone.
-
Betaald parkeren is altijd van toepassing in de parkeergarages.
Daarnaast geldt het betaald parkeren op straat ma t/m zat van 08.00 - 18.00 uur (don tot 21.00 uur) en zondag van 12.00 - 18.00 uur.
Tijdens koopavonden en koopzondagen geldt betaald parkeren in de gebieden waar je doordeweeks ook moet betalen.
Op koopzondagen en op feestdagen geldt betaald parkeren tussen 12.00 en 18.00 uur. Op koopavonden geldt er betaald parkeren tot 21.00 uur. -
In de parkeergarages kun je betalen via muntgeld, briefjes en jouw betaalpas. Let wel op dat niet elke parkeergarages over de mogelijkheid beschikt om te betalen via een pinpas (V-Pay of Maestro) of creditcard.
In de gebieden waar betaald parkeren op straat geldt, is het mogelijk om te betalen via jouw mobiele telefoon of smartphone of met muntgeld. De betaalautomaten zijn bedienbaar in de talen Nederlands, Engels, Frans en Duits.Let op: het kan zijn dat niet elke (buitenlandse) betaalpas wordt geaccepteerd. We raden je aan om altijd muntgeld op zak te hebben.
-
De gebieden waar een parkeervergunning nodig is zijn ingedeeld in de A-zone (centrum A1 en A2) en de B-zone (gebieden buiten de singels).
Kijk voor meer informatie voor de verschillende parkeervergunningen op de website van de gemeente Maastricht: https://www.gemeentemaastricht.nl/parkeren-en-vervoer/
-
Ja, er is een parkeervergunning voor woon-werkverkeer. De parkeervergunning woon-werkverkeer is een parkeervergunning voor mensen die buiten Maastricht wonen en in Maastricht werken. Met een parkeervergunning kun je parkeren in gebieden met betaald parkeren. Deze gebieden zijn in Maastricht verdeeld in 3 zones. Dit zijn de A1, A2 (aangewezen terreinen) en B zone.
Werk je in zone A1 of zone A2? Dan kun je een vergunning aanvragen om te parkeren onder de J.F. Kennedybrug
Werk je in 1 van de sectoren in Zone B? Dan kun je een vergunning aanvragen voor de parkeersector waar je werkt. Je vraagt een parkeervergunning aan met het online aanvraagformulier. Hiervoor heb je DigiD nodig.
Als alternatief raden we je P+R Maastricht Noord aan. Je kunt gratis parkeren op het terrein en vervolgens met buslijn 10, 3 of 30 voor € 2,40 p.p. naar het centrum reizen. Of je reist tegen regulier tarief verder met de trein.
-
Gebruikers van een gehandicaptenparkeerkaart hoeven niet te betalen voor parkeren (op straat) in Maastricht. Het gaat om algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en betaalde parkeerplaatsen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag je 3 uur parkeren met de blauwe parkeerschijf.
Daarnaast zijn er in de verschillende parkeergarages en betaalde parkeerplaatsen parkeerplaatsen voorzien voor gehandicapten.
Let op de vrijstelling geldt niet in parkeergarages. Ook mag je niet parkeren op vergunninghoudersplaatsen. -
Rijd je bijna elke dag vanuit het buitenland naar Maastricht? Vraag dan een parkeervergunning voor buitenlandse studenten aan. Hiermee kun je parkeren tegen een laag tarief in 1 van de volgende parkeerzones:
- Brusselsepoort (behalve Sint Annalaan, Joseph Hollmanstraat en Franquinetstraat)
- Mariaberg (behalve Hertogsingel, Sint Annalaan, Tongerseweg en Volksplein) is beperkt beschikbaar
- Villapark, Sint Pieter en Jekerdal (behalve Glacisweg en Luikerweg)
Parkeren kan van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 19.00 uur en op donderdag tot en met 21.00 uur.
Bekijk alle reistips voor studenten op onze website.
-
Studeer je in Maastricht en reis je (bijna) dagelijks met de auto naar het centrum of Randwyck? Op een aantal plaatsen in de omgeving zoals P+R Maastricht Noord en P+R Bunde kun je gratis parkeren. Dan is het nog maar een kort stukje met het OV via je OV-chipkaart. Daarnaast biedt de Universiteit Maastricht je de mogelijkheid om gratis te parkeren in Maastricht Randwyck.
Bekijk alle reistips voor studenten op onze website.
-
- Vanaf de A2 of A79 kies voor gratis parkeren op P+R Maastricht Noord. Rij verder met buslijn 10 voor € 2,40 dagretour p.p. naar hartje stad of buslijn 30 naar het station/Wyck. Buslijn 3 rijdt via Nazareth, Groene Loper, centrum naar Wolder. Een groepsticket voor 3-5 personen kost € 5,95. Maximaal twee kinderen tussen de 4 en 11 jaar reizen gratis mee met minimaal één betalende volwassene.
- Betaald parkeren aan de rand van de stad op een P+W-terrein is goedkoper. Binnen 15 min loop je naar het Vrijthof of de Markt. Houd P Bonnefanten aan als je komt vanuit het noorden. In het weekend kun je op het parkeerterrein van het Gouvernement ook parkeren voor het dagtarief van € 12 als P Bonnefanten vol is.
- Kies voor een parkeerlocatie op je route: de Griend, P+R Station, de Colonel, Plein 1992. Houd voor deze parkeerlocaties parkeerroute Wyck-Station en Céramique-Wyck aan.
-
- Parkeer gratis op P+R Maastricht Noord en rij met buslijn 10 voor € 2,40 dagretour p.p. naar hartje stad of met buslijn 30 naar het station/Wyck. Buslijn 3 rijdt via Nazareth, Groene Loper, centrum naar Wolder. Een groepsticket voor 3-5 personen kost € 5,95. Maximaal twee kinderen tussen de 4 en 11 jaar reizen gratis mee met minimaal één betalende volwassene.
Je komt er door de N2-tunnelbuis richting het noorden te nemen van de Akersteenweg/John F. Kennedybrug en vervolgens afrit 1 Bunde te nemen naar de Nieuwe Limmelderweg. - Betaald parkeren aan de rand van de stad op een P+W-terrein is goedkoper. Binnen 15 min loop je naar het Vrijthof of de Markt. Houd P Bonnefanten aan als je komt vanuit het noorden. In het weekend kun je op het parkeerterrein van het Gouvernement ook parkeren voor het dagtarief van € 12 als P Bonnefanten vol is.
- Kies voor een parkeerlocatie op je route: Plein 1992 of de Colonel. Houd voor deze parkeerlocaties parkeerroute Wyck-Station en Céramique-Wyck aan.
- Parkeer gratis op P+R Maastricht Noord en rij met buslijn 10 voor € 2,40 dagretour p.p. naar hartje stad of met buslijn 30 naar het station/Wyck. Buslijn 3 rijdt via Nazareth, Groene Loper, centrum naar Wolder. Een groepsticket voor 3-5 personen kost € 5,95. Maximaal twee kinderen tussen de 4 en 11 jaar reizen gratis mee met minimaal één betalende volwassene.
-
- Volg de A2 tunnelbuis richting het noorden en parkeer gratis op P+R Maastricht Noord. Rij verder met buslijn 10 voor € 2,40 dagretour p.p. naar hartje stad of buslijn 30 naar het station/Wyck. Buslijn 3 rijdt via Nazareth, Groene Loper, centrum naar Wolder. Een groepsticket voor 3-5 personen kost € 5,95. Maximaal twee kinderen tussen de 4 en 11 jaar reizen gratis mee met minimaal één betalende volwassene.
Kies voor afrit 1 Bunde komende vanuit het zuiden en sla linksaf naar de Nieuwe Limmelderweg. - Betaald parkeren aan de rand van de stad op een P+W-terrein is goedkoper. Binnen 15 min loop je naar het Vrijthof of de Markt. Houd P Bonnefanten aan als je komt vanuit het noorden. In het weekend kun je op het parkeerterrein van het Gouvernement ook parkeren voor het dagtarief van € 12 als P Bonnefanten vol is.
- Kies voor een parkeerlocatie op je route: Plein 1992 of de Colonel. Houd voor deze parkeerlocaties parkeerroute Wyck-Station en Céramique-Wyck aan.
- Volg de A2 tunnelbuis richting het noorden en parkeer gratis op P+R Maastricht Noord. Rij verder met buslijn 10 voor € 2,40 dagretour p.p. naar hartje stad of buslijn 30 naar het station/Wyck. Buslijn 3 rijdt via Nazareth, Groene Loper, centrum naar Wolder. Een groepsticket voor 3-5 personen kost € 5,95. Maximaal twee kinderen tussen de 4 en 11 jaar reizen gratis mee met minimaal één betalende volwassene.
-
- Parkeer goedkoper op P+W-Stadspark of Frontenpark. Je parkeert er voor een vast dagtarief van € 12. Binnen 15 min loop je naar het Vrijthof of de Markt.
- Kies voor een parkeerlocatie op je route: Onze Lieve Vrouweparking, Mosae Forum of Sphinx.
- Zijn deze parkeerlocaties vol? Maak dan gebruik van P Bonnefanten. In het weekend betaal je hier een dagtarief van € 12. Op weekdagen is het dagtarief € 27,50.
-
- Kom je vanuit België? Kies dan in Smeermaas voor de Brusselseweg en rijd Maastricht binnen via de Belvédèrelaan. Je bent sneller in Maastricht en staat niet stil bij de doseerlichten op de Bosscherweg. Terug naar huis ben je net zo snel via dezelfde route.
- Parkeren kun je vervolgens goedkoop op P+W Frontenpark. Je parkeert er voor een vast dagtarief van € 12. Binnen 15 min loop je naar het Vrijthof of de Markt.
- Kies voor een parkeerlocatie op je route: Sphinx, Mosae Forum of Onze Lieve Vrouweparking.
- Zijn deze parkeerlocaties vol? Overweeg dan parkeren op afstand bij P+R Maastricht Noord of parkeer aan de oostzijde van Maastricht bij P de Griend, P+R Station, Colonel of Plein 1992.
-
Heb je een vraag over het parkeren in de parkeergarages van Q-Park dan kun je contact opnemen met de klantenservice van Q-Park op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur via Facebook of Twitter. Bekijk ook de website met de veelgestelde vragen en antwoorden.
Heb je een vraag over het straatparkeren, parkeren van touringbussen, parkeervergunningen of de infrastructuur dan kun je contact opnemen met de gemeente Maastricht:
- Telefoon: 043 350 4040
- Je kunt een melding doorgeven via de MijnGemeente app, dit is een gratis app
- Of je kunt contact opnemen via het contactformulier op de website.
- Kijk voor alle contactgegevens op gemeentemaastricht.nl/contact-en-openingstijden.
Over fietsen in Maastricht
-
In het centrum van Maastricht mag je fietsen alleen stallen in de daarvoor bestemde rekken of fietsenstallingen.
Je kunt je fiets in Maastricht gratis met toezicht parkeren in de overdekte fietsenstallingen Kesselskade en Markt in het centrum van de stad. Daarnaast is er een overdekte fietsenstalling zonder toezicht bij het Vrijthof. Bij Station Maastricht Centraal in Wyck is een overdekte fietsenstalling, hier stal je de eerste 24 uur gratis met je OV-chipkaart of maak gebruik van een leenpas. Ook zijn er in de binnenstad meerdere onbewaakte stallingsplekken. -
Er zijn meerdere fietsrekken waar je fiets onbewaakt kunt stallen.
Rondom het Vrijthof:
- Vrijthof/Keizer Karelplein
- Helmstraat (alleen kort parkeren max. 1 uur in daarvoor bestemde fietsvakken)
Bij het Mosae Forum en Markt:
- Hoenderstraat
- Gubbelstraat
- de Markt
- Wilhelminabrug
- Mariastraat
Bij het Onze Lieve Vrouweplein:
- Vissersmaas
- het Bat
- Achter de Comedie
- Onze Lieve Vrouweplein
In Wyck:
- Oeverwal/Cörversplein
- Kattenstraat
- Wycker Brugstraat
- Ruiterij
Bij Plein 1992:
- Plein 1992
- Hoogbrugplein
- Avenue Céramique
In het Sphinxkwartier:
- Muziekgieterij
- Loods 5
- Pathé
Overig:
- Franciscus Romanusweg
-
In het centrum van Maastricht zijn er enkele plekken waar je je bromfiets of scooter mag parkeren: Vrijthof/Keizer Karelplein, Wilhelminabrug, Van Hasseltkade, Vissersmaas en het Bat.
-
Je mag in het centrum niet fietsen in het voetgangers/winkelgebied tijdens de openingsuren van de winkels. Als je dit toch doet, riskeer je een boete.
-
Sinds 1 juli 2019 is het verboden om je telefoon vast te houden op je fiets. Je riskeert een boete als je telefoon vasthoudt om te bellen, een bericht te sturen, te navigeren of muziek te bedienen. Daarnaast moet je tijdens de donkere dagen zorgen voor goede fietsverlichting. Heb je geen werkende fietsverlichting dan riskeer je hiervoor een boete.
-
De gemeente haalt fietswrakken of achtergelaten fietsen weg, en kan ook verkeerd gestalde fietsen verwijderen. Vooral op plaatsen waar de meeste overlast is: in het Wyck, binnenstad en rond het Station. En op meldingen van burgers in de rest van de stad.
In de Stationsomgeving krijgen verkeerd gestalde (brom)fietsen eerst een label en worden na 60 minuten naar het fietsdepot gebracht. Je kunt je (brom)fiets daar ophalen.
-
Is je fiets weg of heb je een fiets gevonden, meld dat dan via www.verlorenofgevonden.nl en bezoek het Fietsdepot, Gerardusweg 39.
Tot 10 dagen na je bezoek aan het depot kun je aangifte doen van diefstal op www.politie.nl/aangifte.Heb je vragen? Bel met de gemeente Maastricht op 14043.
-
Het Fietsdepot is gelegen op de Gerardusweg 39 op max. 10 minuten loopafstand van het Centraal Station Maastricht.
-
Het Fietsdepot op de Geradusweg 39 is open op maandag tussen 13.00 en 17.00 uur en donderdag tussen 15.30 en 16.30 uur.
-
Je kunt gebruik maken van de deelfietsen van Arriva en OV-fiets. Bij elk station vind je deze deelfietssystemen waar je tegen betaling van gebruik kunt maken voor het afleggen van je laatste kilometers. In de binnenstad zijn er nog enkele Arriva stations waar je gebruik van kunt maken voor het lenen of terugbrengen van een fiets.
Via de website bezoekmaastricht.nl krijg je een overzicht van de aanbieders waar je al vanaf € 10 per dag een fiets of e-bike kunt huren.
Via Zuid-Limburg Bereikbaar kun je ook voor één week een e-bike, elektrische bakfiets of speedbike proberen voor je woon-werkverkeer als je woont of werkt in Zuid-Limburg. Klik voor meer informatie.
Over kosten fietsdepot Gerardusweg
-
Het dient als een stimulans om fietsen niet te lang in stallingen te parkeren én komt tegemoet aan de wens van vele mensen in Maastricht die hun fiets wel goed parkeren.
-
De tussenliggende periode beschouwt de gemeente als een periode van gewenning aan de aangescherpte regelgeving en intensivering van de handhaving voor de fietsers. De wenperiode biedt de gemeente intern bovendien de gelegenheid de benodigde praktische maatregelen te realiseren.
-
De kosten voor het ophalen moeten ter plekke worden gepind.
-
Het Fietsdepot op de Geradusweg 39 is open op maandag tussen 13.00 en 17.00 uur en donderdag tussen 15.30 en 16.30 uur. Vooralsnog blijven de openingstijden hetzelfde.
Over maximale stallingsduur
-
De gemeente doet dit om fietsenstallingen vrij te houden van ongebruikte fietsen. Hierdoor ontstaat er meer beschikbare stallingsruimte voor bewoners en bezoekers van de binnenstad.
-
Voordat een fiets wordt verwijderd, wordt een label aan de fiets bevestigd met daarop de mededeling dat de eigenaar van de fiets deze binnen een bepaalde termijn dient te verwijderen. Gebeurt dit niet, dan wordt overgegaan tot verwijdering van de fiets.
-
In eerste instantie wordt- net als nu het geval is- gewaarschuwd. In het gebied waar de maximale stallingstermijn geldt wordt vanaf juni gestart met het handhaven op de termijn van 14 dagen. Dit gebeurt locatiegewijs. Dus de ene handhavingsronde bijvoorbeeld het gebied op en rond de Markt en de volgende handhavingsronde bijvoorbeeld het gebied op en rond het Vrijthof. Tijdens de ophaalronde (dus na twee weken – dan is de ‘waarschuwingstermijn’ voorbij) wordt ook tegen foutief gestalde fietsen in dit gebied handhavend opgetreden. Voor deze fietsen geldt dat na het bevestigen van een label de eigenaar een uur de tijd heeft om de fiets te verwijderen.
Over deelfietsen
-
Deelfietsen zijn fietsen die iedereen gratis of tegen betaling kan gebruiken. Je hebt deelfietsen met en zonder een deelfietsstation waar je de fiets ophaalt en terug brengt. De deelfiets is een ideaal vervoermiddel om de laatste kilometers van/naar het treinstation af te leggen of voor de laatste kilometers als je je auto aan de rand van de stad parkeert. Daarnaast kun je een deelfiets ook goed gebruiken om de stad te ontdekken of om je tussen verschillende locaties in de stad te verplaatsen.
In Limburg kennen we de OV-fiets die je op verschillende treinstations vindt. In Maastricht is er ook het deelfietssysteem van Arriva.
-
In de App van NS zie je terug waar je OV-fietsen bij de treinstations kunt huren en of ze beschikbaar zijn op moment dat je er gebruik van wil maken.
De Arriva fietsen in Maastricht vind je op 10 locaties zoals het Mosae Forum, de drie stations en Boschstraat in Sphinxkwartier.
Via de website van Arriva zie je waar de locaties zijn en hoeveel fietsen er staan.Op de Slimme Kaart vind je alle informatie over de deelfietsen in Limburg terug met daarbij de beschikbaarheid van het aantal fietsen.
-
In Limburg vind je op verschillende (grotere) treinstations de OV-fiets. Je huurt de fiets tegen betaling met je OV-chipkaart en mag deze vervolgens vrij stallen tijdens je gebruik. Op einde van de dag breng je de fiets weer terug naar het station.
In Maastricht heb je twee systemen namelijk de OV-fiets die je bij de drie stations kunt huren. Daarnaast is er het deelfietssysteem van Arriva. Dit systeem maakt gebruik van de stations (inmiddels 10 stations doorheen de stad) waar je de fiets kan huren tegen betaling en bij elk ander deelstation mag terugbrengen in de stad.
Het complete overzicht van alle deelfietsen vind je terug op onze Slimme Kaart.Het huren van de OV-fiets gebeurt via je OV-chipkaart waaraan je betaalgegevens gekoppeld zijn. Staan de fietsen in een fietskluis dan open je deze ook met je OV-chipkaart.
Voor het huren van de Arriva fietsen koppel je een betaalkaart zoals een creditcard aan de Hello Bike App, zodat de gemaakte kosten automatisch van je rekening worden geschreven. Via de App kun je een fiets openen en sluiten.
-
OV-fiets
Voor het gebruik van een OV-fiets betaal je € 4,45 per keer, tot 24 uur. Voor langer gebruik van de OV-fiets betaal je een extra huurperiode (tot maximaal 72 uur). Na 72 uur betaal je daarbij per 24 uur een toeslag van € 5.
Arriva
De deelfiets kan gebruikt worden worden met de Hello-Bike app. Op de fiets zit een QR-code die verwijst naar deze app in de Google Play of App Store. Na het registeren huur je gemakkelijk een deelfiets die geopend wordt via een bluetooth slot. De gebruiker betaalt voor de duur van het gebruik. Zodra de fiets terug wordt geplaatst in een officiële deelfietsstalling, stopt de betaling. Je fietst al vanaf € 1,00 voor de eerste 20 minuten.
Over het OV in Maastricht
-
Maastricht is uitstekend bereikbaar met de trein. Dagelijks rijden er Intercity treinen in de richting Eindhoven, Utrecht, Amsterdam (NS) en treinen richting Sittard, Heerlen, Kerkrade, Aachen en Roermond (Arriva). Je kunt ook met de trein van en naar Visé en Luik (NMBS).
Maastricht heeft 3 stations:
- Maastricht Centraal: Stationsplein 27, 6221 BT Maastricht
- Maastricht Noord: Hoekerweg , 6222 NP Maastricht
- Maastricht Randwyck (bij Maastricht UMC+): Joseph Bechlaan 100, 6229 GR Maastricht
-
Vanaf station Maastricht verzorgen verschillende vervoerders treindiensten:
NS:
- Intercity richting Sittard-Roermond en het noorden van Nederland.
Arriva:
- RS11 Nijmegen - Venray - Venlo – Roermond
- RS12 Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck
- RS15 Sittard - Heerlen – Kerkrade Centrum
- RS18 Stoptrein Maastricht Randwyck - Valkenburg – Heerlen
- RE18 Sneltrein Maastricht – Valkenburg – Heerlen - Aachen Hbf. (Duitsland)
- Nachttrein Maastricht - Sittard - Roermond - Weert- Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam - Schiphol
De NMBS:
- regelt de treindienst naar Visé en Luik (B).
Kijk op de websites van de vervoerders voor de actuele dienstregeling en tarieven.
-
Als je overstapt de ene vervoerder naar de andere, moet je uitchecken met je OV-chipkaart bij de ene vervoerder en weer inchecken bij de andere. Stap je over op een buitenlandse vervoerder dan moet je zorgen voor een geldig reisbewijs.
-
Met de trein reizen vanuit de Euregio:
- Met lijn RE18 van Arriva reis je met je eigen ov-chipkaart in minder dan een uur met de trein van Maastricht naar Aachen. De trein rijdt een keer per uur vanuit Maastricht naar Aachen en andersom.
Met de bus reizen vanuit de Euregio:
- Bus Maastricht - Aachen: met de buslijn 350 van Arriva. Het kaartje is te koop in de bus of je betaalt met je OV-chipkaart.
- Bus Maastricht - België in de richting van Hasselt (via Genk of rechtstreeks), Tongeren en Belgisch Eisden: met busmaatschappij De Lijn. Een kaartje koop je bij de chauffeur of in de voorverkoop.
- Bus Maastricht - Luik: met busmaatschappij TEC. Een kaartje koop je bij de chauffeur.
Met het Euregioticket van Arriva reis je gemakkelijk met één kaartje met de bus en de trein door het Maas-Rijngebied voor € 20 per dag. Het kaartje is te koop bij de buschauffeur, in de automaat op het station, in de OV-servicepunten van Arriva of NS en online te koop. Er is een week- of weekendticket. In het weekend en op (Duits, Nederlandse en Belgische) feestdagen is het Euroregioticket geldig voor maximaal 2 volwassenen en 3 kinderen van 4 t/m 11 jaar.
-
Stadsbus Maastricht
Vanaf station Maastricht brengt verschillende lijnbussen je snel en gemakkelijk naar hartje stad. Je betaalt met de OV-chipkaart of koopt een kaartje bij de chauffeur (alléén betalen met pin mogelijk).
- Lijn 1: Malberg – Centrum – Station – MUMC – De Heeg
- Lijn 2: Oud Caberg – Centrum – Station –Scharn – Heer – De Heeg
- Lijn 3: Wolder – Centrum – Station – Nazareth – P+R Maastricht Noord
- Lijn 4: Valkenburg – Scharn – Station – Centrum – Pottenberg – Caberg
- Lijn 5: Daalhof – Centrum – Station – MUMC – Heugem
- Lijn 6: Daalhof – Centrum – Station – De Geusselt – Amby
- Lijn 7: Forum MECC – Heer – Caberg – Pottenberg – Centrum – Heer – Forum MECC
- Lijn 8: Boschpoort – Bemelen – Valkenburg
- Lijn 9: Station – Céramique – Tongerseplein- Emmaplein – Centrum – Station – Limmel - Borgharen – Itteren – Bunde
- Lijn 10: P+R Maastricht Noord – Centrum – Randwyck – Heer
- Lijn 11: Station – Mosae Forum – Emmaplein – Tongerseplein – Céramique – Station
- Lijn 12: Boschpoort – Centrum – Villapark
- Lijn 15: Station – Centrum - Heugemerveld – Daalhof – Eijsden
- Lijn 48: Station – Centrum – Mariaberg – Kanne (B)
Kijk voor de actuele dienstregeling op www.arriva.nl
-
P+R Maastricht Noord
P+R Maastricht Noord is een ideaal uitgangspunt voor je bezoek aan Maastricht. Het terrein ligt op 2 minuten rijden vanaf de autosnelwegen A2 (afrit 52) en A79 (afrit 1). Je parkeert er gratis en reist goedkoop verder naar hartje Maastricht met de bus, trein, of (deel)fiets.
Goedkoop verder reizen met de bus
De bus van Arriva brengt je elk kwartier voor maar € 2,40 p.p. naar hartje stad en weer terug. Buslijn 10 rijdt 4 keer per uur naar het centrum van de stad en buslijn 30 brengt je een keer per half uur naar Maastricht Centraal Station. Buslijn 3 brengt je 2 keer per uur via Nazareth, centrum, Groene Loper naar Wolder. Een groepsticket kost € 5,95 voor 3 personen. Reis je vaker via P+R Maastricht Noord, overweeg dan een maandabonnement van € 29,85, dan kun je onbeperkt reizen 7 dagen per week.
P+R Maastricht Noord is makkelijk, snel en goedkoop!
-
Nationale/Internationale bussen
- Er is een rechtstreekse bus naar Amsterdam Airport Schiphol: Reizigers met een ticket voor een aansluitende vlucht van Air France/KLM kunnen gratis met de bus van en naar Schiphol. Vraag daarvoor minstens 24 uur voor vertrek kosteloos een instapkaart online of via je reisagent aan. Kijk voor meer informatie op www.klm.nl/klmbus.
- Internationale verbindingen met IC, Eurolines en Flixbus naar verschillende locaties in Europa.
-
Voor alle vragen over de dienstregeling, vragen over vertrektijden, als je een voorwerp verloren bent of algemene vragen over reizen in het OV kun je terecht op de websites en klantenservice van de vervoerders:
Arriva
- Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden op de website.
- Contactgegevens klantenservice Arriva: www.arriva.nl/limburg/service-contact/contact-met-arriva.htm.
NS
- Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden op de website.
- Stel je vraag via de NS community.
- Contactgegevens klantenservice NS: https://www.ns.nl/klantenservice/contact.
Over het abonnement P+R Maastricht Noord
-
Het abonnement P+R Maastricht Noord is een maandabonnement dat je op je OV-chipkaart zet. Je kunt met dit abonnement een maand lang onbeperkt reizen met buslijn 3, 10 en 30 tussen P+R Maastricht Noord en het centrum van de stad. Na 19.00 uur is het abonnement ook geldig in de treinen van Arriva tussen station Maastricht en station Maastricht Noord.
-
Nadat je het abonnement op je persoonlijke OV-chipkaart hebt gezet via de website van Arriva moet je het eerst op je OV-chipkaart laden/zetten. Dit doe je bij een ticketautomaat van Arriva, OV-chipkaart oplaadpunt of in de bus zelf. Vervolgens kun je een hele maand onbeperkt reizen met buslijn 3, 10 of 30. Bij het opstappen en uitstappen, moet je wel nog steeds in- en uitchecken.
-
Het P+R abonnement Maastricht Noord en Zuid (buslijn 3, 10 en 30) kost € 29,85 per maand. Een retourticket voor buslijn 3, 10 en 30 kost aan de automaat € 2,40 per persoon. Het groepstarief is: 3-5 personen reizen samen verder voor € 5,95.
-
Het maandabonnement is vanaf de door jou gekozen ingangsdatum 1 maand geldig in de bussen van buslijn 3, 10 en 30 en na 19.00 uur in de treinen van Arriva tussen station Maastricht Centraal en Maastricht Noord. De ingangsdatum van het abonnement kies je bij aanschaf van het abonnement.
-
Je schaft het abonnement aan via de website van Arriva. Je geeft hier je de gegevens van je OV-chipkaart in en bepaalt de ingangsdatum van je maandabonnement. Je kunt hier ook aangeven of je een herinnering wil ontvangen zodra je abonnement afloopt.
-
Je kunt betalen via IDEAL of creditcard.
-
Het is niet mogelijk om het automaat aan te schaffen via de kaartautomaat.
-
Dit doe je bij een ticketautomaat van Arriva (te vinden bij de treinstations), OV-chipkaart servicepunt (de locaties vind je op de website van OV-chipkaart) of in de bus zelf.
-
Het is alléén mogelijk om een maandabonnement af te nemen.
-
Het abonnement is na 19.00 uur ook geldig in de trein tussen Maastricht Centraal en Maastricht Noord. Voor 19.00 uur is het abonnement niet geldig in de trein en betaal je het reguliere OV-tarief in de trein. Het abonnement is ook niet geldig op andere buslijnen.
-
Het abonnement is 7 dagen per week geldig.
-
Na afloop van de maand wordt het abonnement niet automatisch verlengd. Je kunt wel een herinnering instellen, zodat je bericht krijgt als je abonnement ten einde loopt.
-
Het abonnement loopt automatisch af na een maand, je kunt het niet tussentijds stopzetten.
-
Je moet dit dan aangeven via de website van OV-chipkaart, zodat je OV-tegoed wordt teruggestort en abonnement(en) niet meer verbonden zijn aan je verloren OV-chipkaart. Vervolgens moet je een nieuwe OV-chipkaart aanvragen en wordt het abonnement overgezet op je nieuwe OV-chipkaart.
-
Je kunt dan via de website van OV-chipkaart een nieuwe kaart aanvragen, je krijgt hier ook een herinnering van. Bij het aanvragen van een nieuwe OV-chipkaart kun je je lopende abonnementen laten overzetten naar je nieuwe OV-chipkaart.
-
Voor alle vragen over de dienstregeling, vragen over vertrektijden, als je een voorwerp verloren bent of algemene vragen over reizen in het OV kun je terecht op de websites en klantenservice van de vervoerders:
Arriva
- Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden op de website.
- Contactgegevens klantenservice Arriva: www.arriva.nl/limburg/service-contact/contact-met-arriva.htm.
Over Implementatieplan Zero Emissie Stadslogistiek (ZES)
-
ZES is enerzijds de invoering van een Zero Emissie zone Stadslogistiek per 1 januari 2025, maar vooral een meer efficiënte en duurzame aanpak van alle bestel- en vrachtverkeer dat in het stadscentrum moet zijn. Dat betekent het vergroenen van het wagenpark, het bundelen van de goederen- en afvalstroom, het gebruik van slimme, logistieke platforms, de ontwikkeling van logistieke hubs voor goederenopslag aan de rand van de stad, de inzet van alternatieve vervoersmiddelen zoals e-bikes en e-cargobikes en de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur.
-
Ben je ondernemer in de horeca, retail of in de dienstverlening in de binnenstad van Maastricht? Of ben je ondernemer die de binnenstad bevoorraadt of als dienstverlener in het centrum moet zijn? Dan krijg je er hoe dan ook mee te maken. Zet daarom op tijd stappen om ook na 2025 goede zaken te kunnen blijven doen.
-
Bij Zero Emissie Stadslogistiek gaat het om vrachtvervoer (dus géén personenvervoer). Voor sommige vracht- en bestelvoertuigen is zero-emissie verplicht vanaf 2025 en voor álle voertuigen vanaf 2030.
Wel:
• Elektrische vrachtfiets of scooter
• Elektrische bestelbus
• Elektrische vrachtwagen
• Voertuig dat rijdt op waterstofNiet:
Wil je snel weten wanneer jouw bestelauto emissievrij moet zijn? Vul je kenteken in op de checklist op www.opwegnaarzes.nl -
In het Klimaatakkoord van 2019 heeft het kabinet met bedrijven, organisaties en gemeenten afgesproken te werken aan aantrekkelijke binnensteden met schone lucht, meer groen en ruimte. ZES levert een belangrijke bijdrage aan het behouden van een gezond, aantrekkelijk en veiliger stadscentrum én daardoor ook aan de economische vitaliteit. Maastricht is een van de 27 Nederlandse steden die kiezen voor Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) en wil dit mét direct betrokkenen zoals binnenstadpartners, logistieke partners en vertegenwoordigers van binnenstadbewoners realiseren.
-
Behalve een gezonde, leefbare en aantrekkelijke stad draagt Maastricht met ZES 1,7% bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Jaarlijks leveren de 27 zero-emissiezones gezamenlijk ongeveer 1,0 megaton aan CO2-besparing op. Een kosten- en batenanalyse (de kosten en investeringen aan de ene kant en opbrengsten aan de andere kant) komt uit op een maatschappelijke winst van € 25 miljoen.
-
Een Zero Emissie zone (ZE-zone) voor stadslogistiek betekent dat deze voor bestel- en vrachtauto’s die CO2 uitstoten niet meer toegankelijk is, met uitzondering van emissieloze voertuigen, dus alleen elektrische, waterstof aangedreven en hybride voertuigen. Hybride voertuigen moeten aantoonbaar zonder uitstoot in de zone rijden.
Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aan de uitlaat zijn om de zero-emissiezone voor stadslogistiek in te mogen.
Alle bestel- en vrachtauto’s die rondrijden in de zero-emissiezone moeten vanaf 1 januari 2030 zero-emissie zijn.
Daarnaast is er een overgangsregeling voor vracht- en bestelauto’s:
Overgangsregeling vrachtauto’s:
- Emissieklasse 6-vrachtwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (bakwagens) respectievelijk maximaal 8 jaar oud zijn (trekker-opleggercombinatie) mogen uiterlijk tot 1 januari 2030 de zone in rijden.- Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, als zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.
Overgangsregeling bestelauto’s:
- Bestelauto’s met emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek.- Bestelauto’s met minimaal emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek
-
Vanuit hun gemeenschappelijke belang voor het behouden en verder ontwikkelen van een leefbare, gezonde, gastvrije en economisch vitale stad, hebben vertegenwoordigers van logistieke partners en binnenstadpartners Maastricht (ondernemers en bewoners) en de gemeente Maastricht vanaf maart 2020 in een participatieronde verschillende keren met elkaar gesproken over ZES. Daarnaast heeft Buck Consultants een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de invoering van ZES en een Zero Emissie zone Stadslogistiek. Dat alles heeft geleid tot een meerjarig Implementatieplan. De uitvoering daarvan ligt bij programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar. Het plan bevat allerlei maatregelen om betrokkenen te stimuleren de overgang te maken naar groene en meer efficiënte stadslogistiek.
-
Ja, om de vergroening van het wagenpark toegankelijk te maken biedt de overheid subsidies en fiscale voordelen. Subsidies duurzame transportmiddelen (logistiekbereikbaar.nl)
Daarnaast lopen er projecten of programma’s die de gemeente samen met de belanghebbenden (vooral binnenstadondernemers en logistieke ondernemers) ontwikkelt om de invoering van Zero Emissie Stadslogistiek te versoepelen. Daarvoor lopen al tal van initiatieven (Stop en Drop bij vijf toeleveranciers in de foodsector; pilot Koestraat/Pieterstraat om toelevering te bundelen en toeleveringsdagen te halveren + collectieve afvalinzameling en hergebruik afval - denk aan koffiedrab en sinaasappelschillen). Bundelen van leveringen en afvalinzameling is ook kostenbesparend, vooral wanneer met ZES een gelijk en eerlijk speelveld wordt gecreëerd.
-
De gemeenteraad van Maastricht heeft op 30 maart 2021 een positief besluit genomen voor de invoering van een Zero Emissie zone Stadslogistiek per 1-1-2025 op basis van het participatieproces en het implementatieplan
Het moet betrokkenen de tijd geven om hun logistiek te vergroenen en efficiënter te maken. Wat nog volgt zijn het opstellen van een ontheffingenbeleid, een legesverordening, een bordenplan en een verkeersbesluit.
-
Nee, een milieuzone is bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren door oudere dieselvoertuigen te weren en kan zowel voor vracht- en bestelauto’s als voor personenauto’s gelden. Een zero-emissiezone is alleen bedoeld voor vracht- en bestelauto’s en wordt ingezet om de steden leefbaar en aantrekkelijk te maken met behulp van schone en slimme stadslogistiek. Milieuzone vs. zero emissie zone, de overeenkomsten en verschillen op een rij
-
Het Rijk stelt zich op het standpunt dat dit voor vrachtauto’s alleen kan indien 100% kan worden vastgesteld dat een hybride vrachtvoertuig ook daadwerkelijk nul emissie rijdt in de zone. Plug-in Hybride bestelauto’s worden niet toegelaten in de ZES-zone.
-
Nee, bij biobrandstoffen is sprake van uitstoot.
-
De zero-emissiezone is bedoeld voor vracht- en bestelauto’s voor bedrijfsmatig gebruik. Je kunt echter niet altijd zien of een bestelbus alleen privé gebruikt wordt. Daarom gelden voor bestelbussen van particulieren in principe dezelfde regels.
Wel kunnen particulieren bij hun gemeente een ontheffing aanvragen. Zij moeten dan aantonen dat hun bestelbus niet bedrijfsmatig wordt gebruikt.
-
De zero-emissiezone geldt ook voor de schilder en monteur die in de zero-emissiezone rijden met een bestel- of vrachtauto. Wel is er een overgangsregeling tot uiterlijk 31 december 2027 (euro 6 bestelauto).
-
Voor een personenvoertuig verandert er niets. Als je privé een bestelbus rijdt, moet je ook overgaan op een zero-emissievoertuig. Wel kun je een ontheffing aanvragen bij je gemeente. Je moet dan aantonen dat je bestelbus niet bedrijfsmatig gebruikt wordt.
-
Dit is een terechte zorg. In het implementatieplan staan de kosten en baten van het invoeren van een zone op een rij. Wat het betekent voor een individuele ondernemer is lastig te zeggen. Maar er zijn subsidies en fiscale regelingen om over te stappen naar emissieloos vervoer of andere logistieke oplossingen voor de bedrijfsvoering.
-
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- SPES
- Zero Emission Stadslogistiek
- Gemeente Maastricht
- Maastricht Bereikbaar
- powered by Zuid-Limburg Bereikbaar
-
De vertegenwoordigers zijn opgenomen in de lijsten samenstelling Ronde Tafels. Deze lijsten zijn opgenomen op de website www.logistiekbereikbaar.nl. Het gaat om een selectie van gesprekspartners langs twee tafels (tafel Binnenstad en tafel Logistiek). Daarbij is gekeken naar representatieve vertegenwoordiging van belanghebbenden (o.a. horeca, retail, ondernemers, bedrijven, bewoners, studenten en belangenorganisaties).
-
ZES is een onderwerp dat zowel binnenstadpartners, logistieke partners en bewoners aangaat. In 2020 waren zij betrokken bij de totstandkoming van het Implementatieplan vanuit de principes: delen van kennis, gegevens, cijfers en data; ruimte geven om mee te denken; terugkoppelen van (tussen)resultaten. Inmiddels is ZES een onderwerpt dat hen bindt, zij zien een gezamenlijk belang: ZES draagt in belangrijke mate bij aan een stad waar het goed toeven, wonen en ondernemen is. En waar mensen graag op bezoek komen! Het verblijfsklimaat verbetert, de lucht wordt schoner, de stad veiliger en beter bereikbaar.
90 belangenorganisaties en bedrijven hebben tot nu toe een Akte van Ambitie ondertekend. Velen spreken uit dat dit het juiste moment is. Corona heeft ons laten zien hoe belangrijk de schaarse ruimte in de binnenstad is en dat we daar zorgvuldig mee om moeten gaan.
-
Ja, het uitgangspunt is dat evenementen, festivals en weekmarkten niet mogen worden gehinderd door de eisen aan het verduurzamen van stadslogistiek. Het streven is betrokkenen te gaan helpen om ervoor te zorgen dat bij de op- en afbouw zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van zero-emissie-materieel. We gaan ook kijken hoe andere steden hiermee om gaan (denk bijv. aan Tilburg met zijn grootste kermis).
-
We verwachten niet dat zij massaal hun wagenpark kunnen vervangen. De rijksoverheid stelt in 2024 een ontheffingenbeleid vast.
-
Het afbreukrisico is beperkt. Er is tijd om het wagenpark te vervangen en er zijn rijkssubsidieregelingen. Er zijn wel zorgen om de beschikbaarheid van emissieloze vrachtauto’s, maar ook daar verwachten we een inhaalslag. Bovendien kunnen we met stadshubs het aantal vrachtwagens dat de binnenstad in moet, verminderen. Veel hangt af van de motivatie van ondernemers, maar die is breed aanwezig en wordt via initiatieven als Stop en drop en pilots gestimuleerd. Bundelen van leveringen en afvalinzameling is ook kostenbesparend, vooral wanneer met ZES een gelijk en eerlijk speelveld wordt gecreëerd.
-
Het invoeren van een zone vraagt om een eerlijk gebruik van het speelveld. Dat betekent dat er gehandhaafd gaat worden. Dat doen we voorlopig op twee manieren. De handhaving wordt uitgevoerd door een aantal kentekencamera’s (via een cordon langs de ingangsroutes) en deels via gemeentelijke handhavers op straat. Het is nu wettelijk immers nog niet mogelijk om buitenlandse kentekens via camera’s te controleren en automatisch te beboeten bij overtreding. Het Rijk heeft wel aangegeven zich in te spannen om dit in aanloop naar ZES te regelen.
-
Het is de bedoeling dat Belgische en Duitse vrachtauto’s via de kentekencamera’s gehandhaafd gaan worden, maar dit moet nog wel door het Rijk geregeld worden. Het Rijk heeft aangegeven zich hiervoor in te spannen. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd in ieder geval voor Belgische voertuigen gegevensuitwisseling automatisch kan plaatsvinden, waardoor Belgische voertuigen sowieso met de camera’s gehandhaafd kunnen worden. Ook wordt vanuit de Europese Unie en de Benelux gewerkt aan een verdrag dat deze gegevensuitwisseling binnen heel Europa mogelijk maakt. Als handhaving van buitenlandse voertuigen niet of slechts gedeeltelijk automatisch mogelijk is, zal de gemeente gebruik blijven maken van boa’s op straat om daarmee een eerlijk en gelijk speelveld te waarborgen.
-
Het is de bedoeling dat Belgische en Duitse vrachtauto’s via de kentekencamera’s gehandhaafd gaan worden, maar dit moet nog wel door het Rijk geregeld worden. Het Rijk heeft aangegeven zich hiervoor in te spannen. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd in ieder geval voor Belgische voertuigen gegevensuitwisseling automatisch kan plaatsvinden, waardoor Belgische voertuigen sowieso met de camera’s gehandhaafd kunnen worden. Ook wordt vanuit de Europese Unie en de Benelux gewerkt aan een verdrag dat deze gegevensuitwisseling binnen heel Europa mogelijk maakt. Als handhaving van buitenlandse voertuigen niet of slechts gedeeltelijk automatisch mogelijk is, zal de gemeente gebruik blijven maken van boa’s op straat om daarmee een eerlijk en gelijk speelveld te waarborgen.
-
U kunt gratis gebruik maken van de expertise voor het optimaliseren van logistieke processen. Onze projectleider mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl heeft een jarenlange landelijke ervaring met duurzame oplossingen en haalbare business cases voor blijvende effecten en vaak kostenbesparend.
-
Neem daarvoor contact op met onze projectleiders van Zuid-Limburg Bereikbaar:
- Jelle Ummels, Projectleider Gebiedsgerichte aanpak & Binnenstad +316 100 705 63 of jelle.ummels@zuid-limburg-bereikbaar.nl
- Mark Luikens, Projectleider Logistiek, +316 511 657 81 of mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl
- Michel Oldenburg, stadslogistiek makelaar +31 624906738 of michel.oldenburg@zuid-limburg-bereikbaar.nl
-
- Opdrachtgever: College gemeente Maastricht, wethouder John Aarts.
- Opdrachtnemer: Louis Prompers, directeur programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar.
Kernteam:
- Procesmanagement: Daan Bours en Marc Houben (Wiebenga consultants)*
- Inhoudelijke advisering: Erik Lubberding en Bas Lips (Buck Consultants International)**
- Astrid Vermeulen | Senior beleidsmedewerker Wonen en Leefkwaliteit | Gemeente Maastricht
- Projectleider invoering ZE-zone: Jochen Roumen
- Projectleider logistiek Zuid-Limburg Bereikbaar : Mark Luikens
- Projectleider binnenstad Zuid-Limburg Bereikbaar: Jelle Ummels
- Projectleider communicatie Zuid-Limburg Bereikbaar: Désirée Florie
- Senior communicatieadviseur Zuid-Limburg Bereikbaar: Gerrit-Jan Meulenbeld
*) Wiebenga consultants is gespecialiseerd in strategisch ruimtelijke investeringsvraagstukken
**) Buck Consultants International is als Ruimtelijk Economisch adviesbureau o.a. gespecialiseerd in stadslogistiek en de verduurzaming daarvan.
-
Het gaat om laadpalen in de openbare ruimte alleen voor kleine bestelauto’s die meeliften op de laadpalen voor personenauto’s. Er is echter ook behoefte aan snellaad- en zware laadinfra op eigen terreinen van bedrijven.
Over Zuid-Limburg Bereikbaar
-
Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en de Zuid-Limburgse gemeenten. Het programma wordt mede gefinancierd door het Ministerie IenW, de provincie en gemeente Maastricht.
Het programmabureau is opgericht in 2010 en werkte tot het najaar van 2019 onder de vlag van Maastricht Bereikbaar. -
- Zuid-Limburg Bereikbaar begeleidt werkgevers bij het in kaart brengen van de manieren waarop werknemers naar hun werk reizen.
- We dragen bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. We denken graag mee met ondernemers en belangenorganisaties over logistieke oplossingen die de efficiency van transport, opslag en distributie vergroten. Zo werken we ook concreet aan een emissieloze stad.
- Samen met beheerders van infrastructuur, aannemers en overige stakeholders is Zuid-Limburg Bereikbaar aan de slag om hinder door werkzaamheden en topdagen te beperken.
- De afgelopen jaren is ingezet op samenwerking met diverse partners om innovatieve projecten in Zuid-Limburg te realiseren. Denk daarbij aan het continueren van Talking Traffic en het introduceren van Mobility as a Service. Beide projecten zijn onderdeel van de digitaliseringsopgave waarvoor we ook in Zuid-Limburg staan.
Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan de bereikbaarheid van stad en regio. Mobiliteitsmaatregelen gaan niet alleen files tegen, ze zorgen ook voor CO2-reductie en voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving. Zo dragen we bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord, de provinciale Mobiliteitsvisie en lokaal beleid. En bundelen we krachten om de Omgevingsvisie gericht mee uit te voeren. Een integrale aanpak dus.
-
Zuid-Limburg Bereikbaar helpt forenzen en overige reizigers slimmer op weg. Samen met vele partners werken we aan structureel ander reis- en werkgedrag bij forenzen, bezoekers en goederenvervoerders. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in Zuid-Limburg organiseren wij diverse acties en bieden we producten en diensten aan om slim mee te reizen en werken.
-
Helpen om het reisgedrag van forenzen, bezoekers en goederenvervoerders aan te passen zodat de regio Zuid-Limburg een gezond woon-, werk- en leefklimaat houdt.
-
Programmadirecteur: Louis Prompers
Programmasecretaris: Agnes van Zaanen
Mobiliteitsmakelaars: Rob Schaap, Bernice Reijnders en Kelly Reijnders
Communicatie en persvragen: Désirée Florie
Kijk voor een overzicht van alle medewerkers op Zuid-Limburg Bereikbaar.
Vragen gesteld tijdens stadslogistiek café 'Centrum-West op weg naar ZES' 10 mei 2023
-
Ton Harmes, directeur/eigenaar van Boekhandel Dominicanen: “De medewerkers gaan op twee locaties gaan werken bij de goederenhub in de Beatrixhaven en in de winkel in de binnenstad. In het begin waren mensen bezorgd en vreesden dat er banen verloren zouden gaan. Dat is niet aan de orde. We kunnen juist betere planningen maken. Nu is dinsdag onze drukste dag dan zijn we met vijftien man sterk in de winkel vanwege de beleveringen. Voor de klanten zouden vijf man voldoende zijn. De drukste dag is de zaterdag. Op de locatie van Goederenhubs in de Beatrixhaven kunnen medewerkers geconcentreerd werken. En in de winkel kan voortaan alle aandacht uitgaan naar de klanten. Ook de medewerkers raken steeds meer overtuigd van de voordelen van de andere manier van bevoorrading.”
-
Ton Harmes, directeur/eigenaar van Boekhandel Dominicanen: “De karretjes zijn gesloten en rijden tot voor de deur.”
-
In het algemeen geldt de zero-emissie zone voor alle bestel- en vrachtauto’s met een grijs kenteken. Doe vooral de kentekencheck! Op weg naar ZES
-
Dat kan straks via een nog in te richten Centraal Loket. Beoogd uitvoerder en beheersorganisatie van het loket is de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).
-
Het Centraal Loket zal leges heffen namens de gemeenten. De aanvragers hoeven maar één ontheffing aan te vragen die voor alle gemeenten geldt, dus ook maar eenmaal leges te betalen. De hoogte van de leges zijn de dato 23 mei 2023 nog onbekend.
-
Er ligt een voorstel om de volgende soorten ontheffingen via het Centraal Loket te verlenen:
- Bijzondere voertuigen zoals opgenomen in het tijdelijk besluit nul-emissiezones, denk aan:
- Gehandicaptenvoertuigen, die zijn aangepast voor € 500 of meer;
- Kermis- en circusvrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer en met een datum van eerste toelating van minder dan 13 jaar geleden.
- De lijst wordt opnieuw tegen het licht gehouden, waarbij ook wordt gekeken naar voertuigen die niet aan het kenteken te herkennen zijn. De uitkomst wordt later nog ingebracht.
- Dag ontheffingen voor vrachtverkeer en bestelverkeer
- Lange levertijd vracht- en bestelverkeer
- Niet beschikbaarheid van ZE-voertuigen
- Bestel- en vrachtwagens in particulier bezit
- Plug-in hybride vrachtauto’s’
- Dreigend faillissement of buiten-proportionaliteit (hardheidsclausule)
Het voorstel is dat deze ontheffingen wel via het Centraal Loket worden aangevraagd maar worden beoordeeld door de betreffende gemeente(n) (al dan niet met behulp van advies van een financieel adviesbureau)
Dit is nog niet tot in detail duidelijk. Enkele voorbeelden zijn: dag ontheffingen, lange levertijd wegens nieuwe elektrische vracht- en bestelauto’s, aanpassing gehandicaptenvoertuigen, bijzondere voertuigen zonder RDW-registratie, bijzondere omstandigheden zoals dreigend faillissement of het pensionering van de ondernemer. Veruit de meeste ontheffingsgronden worden landelijk vastgesteld. Een gemeente krijgt beperkt de mogelijkheid om aanvullingen te doen.
Landelijke informatie: Vrijstellingen en ontheffingen: Op weg naar ZES
-
De gekozen handhaving past bij de landelijke uitgangspunten en creëert een eerlijk speelveld voor de ondernemers in het centrumgebied. Handhaving van de ZES-zone vindt plaats via vaste camera’s met automatisch nummerplaat herkenning (zogenaamde ANPR) bij het binnenrijden van de zone. De camera’s worden geplaatst op elke toegangsweg richting de zone. Hiermee wordt 100% controle mogelijk en ontstaat een eerlijk speelveld.
De boete wordt verstuurd door het CJIB, het Centraal Justitieel Incassobureau.
-
Doe de kentekencheck: Op weg naar ZES
Vraag een gratis gesprek aan met de experts.
- Voor ondernemers in de horeca, retail of zakelijke dienstverlening in de binnenstad: jelle.ummels@zuid-limburg-bereikbaar.nl
- Voor logistieke ondernemers: mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl
- Voor vragen over de invoering van de zone, bebording, markeringsplan, handhaving en toezicht en ontheffingenbesluit: jochen.roumen@maastricht.nl
- Voor vragen over laadinfra: ron.bissels@zuid-limburg-bereikbaar.nl
-
Vaak is het de toeleverancier die door samen te werken met een hub kosten kan besparen. Zij besparen namelijk tijd en dus geld. Ook ondernemers zelf betalen soms een kleine vergoeding voor extra services en gemak zoals opslag buiten de stad of juist spullen van meerdere leveranciers te verzamelen en in 1 x te leveren op een gewenste tijd/dag
-
De elektrische bestelbus is op dit moment in aanschafprijs nog duurder dan de diesel, maar de totale kosten liggen niet zover uit elkaar (soms 40 euro goedkoper en soms 100 euro duurder). Deze aanschafprijs zal steeds verder dalen naarmate er meer bestelbussen verkocht worden. Doe de ZE Scan <hyperlink naar Een elektrisch wagenpark zinvol voor jouw bedrijf? Doe de scan! | Logistiek Bereikbaar via Zuid-Limburg Bereikbaar. Het levert je gratis advies en betere inzichten op.
-
Ron Bissels, adviseur laadinfra: “De productie van een elektrische auto wordt steeds schoner, maar heeft nu nog een hogere CO2-uitstoot dan die van een fossiele auto. Maar er komt een kantelpunt in het gebruik van de auto. Na dat kantelpunt heeft elke kilometer die hij rijdt geen uitstoot meer en wordt de auto gedurende zijn totale gebruiksduur steeds duurzamer ten opzichte van de fossiele auto.
Na hoeveel kilometer dat kantelpunt komt, is van veel variabelen afhankelijk. TNO becijferde voor een middelgrote auto dat dit op circa 39.000 kilometer ligt. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto zo’n 220.000 kilometer bedraagt, heeft de elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto.
Een elektrische auto heeft daarnaast nog minder onderhoud nodig. De accu’s krijgen steeds meer capaciteit en er komen steeds minder vervuilende onderdelen in. Laden met groene energie is belangrijk. Zonnepalen op woonhuizen en bedrijfspanden zijn handig. Uiteindelijk zal de auto zelf een soort batterij worden, waarbij je de auto kunt opladen en de opgeslagen stroom in je elektrische auto kunt terugleveren aan je woning. ”
-
Logistiek makelaar Michel Oldenburg: “Deze vraag is op meerdere manieren te beantwoorden en verschilt per ondernemer afhankelijk van het gebruik van de bestelbus. Zoals boven al benoemd liggen de totale kosten niet veel meer uit elkaar, maar een elektrische bestelbus heeft op dit moment nog een hogere aanschafprijs. Als de aanschafprijs een probleem is, dan kunnen we kijken naar leasing, waardoor er niet in 1 x 40.000 euro betaald hoeft te worden. Wat we ook merken is dat veel ondernemers zich nog niet realiseren dat ze sommige logistiek niet zelf hoeven uit te voeren. Er zijn partijen zijn die dit sneller, makkelijker en voordeliger kunnen doen. Dat is wel wennen, want dit is gedragsverandering. Daarin denken we graag mee. Dus worstel je met een dergelijke vraag neem contact met mij op voor een passende oplossing.”