Ga direct naar het artikel
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
    • Reizigersinfo
    • Te voet
      • Te voet
      • Openbare toiletten in Maastricht
      • Bezoek- en winkeltips Maastricht
    • Fiets
      • Fiets
      • Regels over fietsen
      • Fietsenstallingen Maastricht
      • Deelfietsen Maastricht
      • Wegafsluitingen voor fietsers
      • Fietsnieuws
      • Fietsroutes omgeving Maastricht
      • Fiets gevonden of verloren?
      • Handig om te weten...
      • Nieuw Bikepark helpt bedrijven fietsgebruik te stimuleren
      • Op en top fietsplezier bij Velorium Outdoor Sports & Bikepark
      • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Gun je fiets een tweede leven...
    • OV
      • OV
      • Met de trein
      • Met de bus
      • Toegankelijkheid Openbaar Vervoer
      • Zakelijk reizen Openbaar Vervoer
      • Van en naar het station
    • Auto
      • Auto
      • Parkeren
        • Parkeren
        • Parkeerplaatsen -en terreinen
        • Betaald parkeren
        • Mobiel belparkeren
        • Touringcars parkeren
        • Camperparkeerplaatsen
        • Motorparkeerplaatsen
        • Elektrische oplaadpunten
        • Slimme bandenpomp P+R Maastricht Noord
        • P+R Maastricht Noord
      • P+R Limburg
      • Wegafsluitingen auto
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
    • Projecten
    • Toolkit #Posifiets
    • Probeer een e-bike in Maastricht
    • Logistieke oplossingen
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces 2020 en 2021 in een oogopslag
        • Overzicht betrokkenen
        • Overlegrondes, presentaties en verslagen
        • Overige documenten en publicaties
      • Veelgestelde vragen en begrippen
  • Zero emissie Maastricht
    • Op weg naar ZES Maastricht
    • ZES in perspectief
    • Zero emissie vervoersmogelijkheden
    • Voorbereidingen invoering Zero Emissie-zone
    • ZES: wanneer moeten welke vervoermiddelen emissievrij zijn?
    • Actie
  • Over ons
    • Over ons
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • English
  • Deutsch
  • français
Home Icoon voor Te voet Te voet Icoon voor Fiets Fiets Icoon voor Auto Auto Icoon voor OV OV Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logomaastrichtbereikbaar
Logomaastrichtbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English Deutsch Français
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
  • Zero emissie Maastricht
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Projecten
  3. Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  4. Veelgestelde vragen en begrippen

Veelgestelde vragen

Onderstaande lijst is opgesteld in 2023. 

Veelgestelde vragen en begrippenlijst Implementatieplan Zero Emissie Stadslogistiek (ZES)
  • Wat is Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) in Maastricht?

    ZES is enerzijds de invoering van een Zero Emissie zone Stadslogistiek per 1 januari 2025, maar vooral een meer efficiënte en duurzame aanpak van alle bestel- en vrachtverkeer dat in het stadscentrum moet zijn. Dat betekent het vergroenen van het wagenpark, het bundelen van de goederen- en afvalstroom, het gebruik van slimme, logistieke platforms, de ontwikkeling van logistieke hubs voor goederenopslag aan de rand van de stad, de inzet van alternatieve vervoersmiddelen zoals e-bikes en e-cargobikes en de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur.

  • Wat betekent Zero Emissie Stadslogistiek voor mij als ondernemer?

    Ben je ondernemer in de horeca, retail of in de dienstverlening in de binnenstad van Maastricht? Of ben je ondernemer die de binnenstad bevoorraadt of als dienstverlener in het centrum moet zijn? Dan krijg je er hoe dan ook mee te maken. Zet daarom op tijd stappen om ook na 2025 goede zaken te kunnen blijven doen.

  • Welke voertuigen mogen wel en welke niet?

    Bij Zero Emissie Stadslogistiek gaat het om vrachtvervoer (dus géén personenvervoer). Voor sommige vracht- en bestelvoertuigen is zero-emissie verplicht vanaf 2025 en voor álle voertuigen vanaf 2030.

    Wel:
    • Elektrische vrachtfiets of scooter
    • Elektrische bestelbus
    • Elektrische vrachtwagen
    • Voertuig dat rijdt op waterstof

    Niet: 
    Wil je snel weten wanneer jouw bestelauto emissievrij moet zijn? Vul je kenteken in op de checklist op www.opwegnaarzes.nl

     

  • Waarom Zero Emissie Stadslogistiek?

    In het Klimaatakkoord van 2019 heeft het kabinet met bedrijven, organisaties en gemeenten afgesproken te werken aan aantrekkelijke binnensteden met schone lucht, meer groen en ruimte. ZES levert een belangrijke bijdrage aan het behouden van een gezond, aantrekkelijk en veiliger stadscentrum én daardoor ook aan de economische vitaliteit. Maastricht is een van de 27 Nederlandse steden die kiezen voor Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) en wil dit mét direct betrokkenen zoals binnenstadpartners, logistieke partners en vertegenwoordigers van binnenstadbewoners realiseren.

  • Wat levert Zero Emissie Stadslogistiek op?

    Behalve een gezonde, leefbare en aantrekkelijke stad draagt Maastricht met ZES 1,7% bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Jaarlijks leveren de 27 zero-emissiezones gezamenlijk ongeveer 1,0 megaton aan CO2-besparing op. Een kosten- en batenanalyse (de kosten en investeringen aan de ene kant en opbrengsten aan de andere kant) komt uit op een maatschappelijke winst van € 25 miljoen.

  • Wat is een Zero Emissie zone voor Stadslogistiek?

    Een Zero Emissie zone (ZE-zone) voor stadslogistiek betekent dat deze voor bestel- en vrachtauto’s die CO2 uitstoten niet meer toegankelijk is, met uitzondering van emissieloze voertuigen, dus alleen elektrische, waterstof aangedreven en hybride voertuigen. Hybride voertuigen moeten aantoonbaar zonder uitstoot in de zone rijden.

    Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aan de uitlaat zijn om de zero-emissiezone voor stadslogistiek in te mogen.

    Alle bestel- en vrachtauto’s die rondrijden in de zero-emissiezone moeten vanaf 1 januari 2030 zero-emissie zijn.

    Daarnaast is er een overgangsregeling voor vracht- en bestelauto’s:

    Overgangsregeling vrachtauto’s:
    - Emissieklasse 6-vrachtwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (bakwagens) respectievelijk maximaal 8 jaar oud zijn (trekker-opleggercombinatie) mogen uiterlijk tot 1 januari 2030 de zone in rijden.

    - Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, als zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.

     Overgangsregeling bestelauto’s:
    - Bestelauto’s met emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek.

    - Bestelauto’s met minimaal emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek

  • Hoe gaan we Zero Emissie Stadslogistiek realiseren?

    Vanuit hun gemeenschappelijke belang voor het behouden en verder ontwikkelen van een leefbare, gezonde, gastvrije en economisch vitale stad, hebben vertegenwoordigers van logistieke partners en binnenstadpartners Maastricht (ondernemers en bewoners) en de gemeente Maastricht vanaf maart 2020 in een participatieronde verschillende keren met elkaar gesproken over ZES. Daarnaast heeft Buck Consultants een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de invoering van ZES en een Zero Emissie zone Stadslogistiek. Dat alles heeft geleid tot een meerjarig Implementatieplan. De uitvoering daarvan ligt bij programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar. Het plan bevat allerlei maatregelen om betrokkenen te stimuleren de overgang te maken naar groene en meer efficiënte stadslogistiek.

  • Klopt het dat er subsidies zijn?

    Ja, om de vergroening van het wagenpark toegankelijk te maken biedt de overheid subsidies en fiscale voordelen. Subsidies duurzame transportmiddelen (logistiekbereikbaar.nl)

    Daarnaast lopen er projecten of programma’s die de gemeente samen met de belanghebbenden (vooral binnenstadondernemers en logistieke ondernemers) ontwikkelt om de invoering van Zero Emissie Stadslogistiek te versoepelen.  Daarvoor lopen al tal van initiatieven (Stop en Drop bij vijf toeleveranciers in de foodsector; pilot Koestraat/Pieterstraat om toelevering te bundelen en toeleveringsdagen te halveren + collectieve afvalinzameling en hergebruik afval - denk aan koffiedrab en sinaasappelschillen). Bundelen van leveringen en afvalinzameling is ook kostenbesparend, vooral wanneer met ZES een gelijk en eerlijk speelveld wordt gecreëerd.

  • Wat is de planning?

    De gemeenteraad van Maastricht heeft op 30 maart 2021 een positief besluit genomen voor de invoering van een Zero Emissie zone Stadslogistiek per 1-1-2025 op basis van het participatieproces en het implementatieplan

    Het moet betrokkenen de tijd geven om hun logistiek te vergroenen en efficiënter te maken. Wat nog volgt zijn het opstellen van een ontheffingenbeleid, een legesverordening, een bordenplan en een verkeersbesluit.

  • Is een zero-emissiezone hetzelfde als een milieuzone?

    Nee, een milieuzone is bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren door oudere dieselvoertuigen te weren en kan zowel voor vracht- en bestelauto’s als voor personenauto’s gelden. Een zero-emissiezone is alleen bedoeld voor vracht- en bestelauto’s en wordt ingezet om de steden leefbaar en aantrekkelijk te maken met behulp van schone en slimme stadslogistiek. Milieuzone vs. zero emissie zone, de overeenkomsten en verschillen op een rij

  • Worden hybride bestel- of vrachtauto’s straks in de zero-emissie-zone nog toegelaten?

    Het Rijk stelt zich op het standpunt dat dit voor vrachtauto’s alleen kan indien 100% kan worden vastgesteld dat een hybride vrachtvoertuig ook daadwerkelijk nul emissie rijdt in de zone. Plug-in Hybride bestelauto’s worden niet toegelaten in de ZES-zone.

  • Mag een voertuig op biobrandstoffen de zero-emissiezone in?

    Nee, bij biobrandstoffen is sprake van uitstoot.

  • Mogen bestelbusjes van particulieren nog wel in de zero-emissiezones rijden?

    De zero-emissiezone is bedoeld voor vracht- en bestelauto’s voor bedrijfsmatig gebruik. Je kunt echter niet altijd zien of een bestelbus alleen privé gebruikt wordt. Daarom gelden voor bestelbussen van particulieren in principe dezelfde regels.

    Wel kunnen particulieren bij hun gemeente een ontheffing aanvragen. Zij moeten dan aantonen dat hun bestelbus niet bedrijfsmatig wordt gebruikt.

  • Wat betekent de zero-emissiezone voor stadslogistiek voor een zzp’er zoals schilder of monteur?

    De zero-emissiezone geldt ook voor de schilder en monteur die in de zero-emissiezone rijden met een bestel- of vrachtauto. Wel is er een overgangsregeling tot uiterlijk 31 december 2027 (euro 6 bestelauto).

  • Ik woon in een gebied waar de gemeente een zero-emissiezone gaat invoeren. Wat betekent dit voor mij?

    Voor een personenvoertuig verandert er niets. Als je privé een bestelbus rijdt, moet je ook overgaan op een zero-emissievoertuig. Wel kun je een ontheffing aanvragen bij je gemeente. Je moet dan aantonen dat je bestelbus niet bedrijfsmatig gebruikt wordt.

  • Wat kost het invoeren van een zero-emissie-zone voor mij als ondernemer of de gemeente? Gaan de lokale lasten dan omhoog?

    Dit is een terechte zorg. In het implementatieplan staan de kosten en baten van het invoeren van een zone op een rij. Wat het betekent voor een individuele ondernemer is lastig te zeggen. Maar er zijn subsidies en fiscale regelingen om over te stappen naar emissieloos vervoer of andere logistieke oplossingen voor de bedrijfsvoering.

  • Welke partners werken samen?
    • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
    • SPES
    • Zero Emission Stadslogistiek
    • Gemeente Maastricht
    • Maastricht Bereikbaar
    • powered by Zuid-Limburg Bereikbaar
  • Wie zijn de vertegenwoordiger van binnenstadpartners, logistieke partners en bewoners?

    De vertegenwoordigers zijn opgenomen in de lijsten samenstelling Ronde Tafels. Deze lijsten zijn opgenomen op de website www.logistiekbereikbaar.nl. Het gaat om een selectie van gesprekspartners langs twee tafels (tafel Binnenstad en tafel Logistiek). Daarbij is gekeken naar representatieve vertegenwoordiging van belanghebbenden (o.a. horeca, retail, ondernemers, bedrijven, bewoners, studenten en belangenorganisaties).

  • Hoe zijn binnenstadpartners, logistieke partners en bewoners betrokken? Hoeveel draagvlak is er?

    ZES is een onderwerp dat zowel binnenstadpartners, logistieke partners en bewoners aangaat. In 2020 waren zij betrokken bij de totstandkoming van het Implementatieplan vanuit de principes: delen van kennis, gegevens, cijfers en data; ruimte geven om mee te denken; terugkoppelen van (tussen)resultaten. Inmiddels is ZES een onderwerpt dat hen bindt, zij zien een gezamenlijk belang: ZES draagt in belangrijke mate bij aan een stad waar het goed toeven, wonen en ondernemen is. En waar mensen graag op bezoek komen! Het verblijfsklimaat verbetert, de lucht wordt schoner, de stad veiliger en beter bereikbaar.

    90 belangenorganisaties en bedrijven hebben tot nu toe een Akte van Ambitie ondertekend. Velen spreken uit dat dit het juiste moment is. Corona heeft ons laten zien hoe belangrijk de schaarse ruimte in de binnenstad is en dat we daar zorgvuldig mee om moeten gaan.

  • Maastricht is een bruisende stad met veel evenementen, festivals en weekmarkten. Kunnen die nog doorgaan met de invoering van een Zero Emissie zone?

    Ja, het uitgangspunt is dat evenementen, festivals en weekmarkten niet mogen worden gehinderd door de eisen aan het verduurzamen van stadslogistiek. Het streven is betrokkenen te gaan helpen om ervoor te zorgen dat bij de op- en afbouw zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van zero-emissie-materieel. We gaan ook kijken hoe andere steden hiermee om gaan (denk bijv. aan Tilburg met zijn grootste kermis).

  • Wat betekent ZES voor marktkooplieden?

    We verwachten niet dat zij massaal hun wagenpark kunnen vervangen. De rijksoverheid stelt in 2024 een ontheffingenbeleid vast.

  • Wat is het afbreukrisico van ZES? Ofwel is het haalbaar?

    Het afbreukrisico is beperkt. Er is tijd om het wagenpark te vervangen en er zijn rijkssubsidieregelingen. Er zijn wel zorgen om de beschikbaarheid van emissieloze vrachtauto’s, maar ook daar verwachten we een inhaalslag. Bovendien kunnen we met stadshubs het aantal vrachtwagens dat de binnenstad in moet, verminderen. Veel hangt af van de motivatie van ondernemers, maar die is breed aanwezig en wordt via initiatieven als Stop en drop en pilots gestimuleerd. Bundelen van leveringen en afvalinzameling is ook kostenbesparend, vooral wanneer met ZES een gelijk en eerlijk speelveld wordt gecreëerd.

  • Hoe wordt de Zero Emissie zone gehandhaafd?

    Het invoeren van een zone vraagt om een eerlijk gebruik van het speelveld. Dat betekent dat er gehandhaafd gaat worden. Dat doen we voorlopig op twee manieren. De handhaving wordt uitgevoerd door een aantal kentekencamera’s (via een cordon langs de ingangsroutes) en deels via gemeentelijke handhavers op straat. Het is nu wettelijk immers nog niet mogelijk om buitenlandse kentekens via camera’s te controleren en automatisch te beboeten bij overtreding. Het Rijk heeft wel aangegeven zich in te spannen om dit in aanloop naar ZES te regelen.

  • Wanneer kunnen buitenlandse vrachtauto’s en bestelverkeer wel met camera’s geregistreerd worden?

    Het is de bedoeling dat Belgische en Duitse vrachtauto’s via de kentekencamera’s gehandhaafd gaan worden, maar dit moet nog wel door het Rijk geregeld worden. Het Rijk heeft aangegeven zich hiervoor in te spannen. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd in ieder geval voor Belgische voertuigen gegevensuitwisseling automatisch kan plaatsvinden, waardoor Belgische voertuigen sowieso met de camera’s gehandhaafd kunnen worden. Ook wordt vanuit de Europese Unie en de Benelux gewerkt aan een verdrag dat deze gegevensuitwisseling binnen heel Europa mogelijk maakt. Als handhaving van buitenlandse voertuigen niet of slechts gedeeltelijk automatisch mogelijk is, zal de gemeente gebruik blijven maken van boa’s op straat om daarmee een eerlijk en gelijk speelveld te waarborgen.

  • Wat kan Zuid-Limburg Bereikbaar voor mij als ondernemer betekenen?

    U kunt gratis gebruik maken van de expertise voor het optimaliseren van logistieke processen. Onze projectleider mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl heeft een jarenlange landelijke ervaring met duurzame oplossingen en haalbare business cases voor blijvende effecten en vaak kostenbesparend.

  • Waar kan ik terecht met overige ondernemersvragen?

    Neem daarvoor contact op met onze projectleiders van Zuid-Limburg Bereikbaar:

    • Jelle Ummels, Projectleider Gebiedsgerichte aanpak & Binnenstad +316 100 705 63  of jelle.ummels@zuid-limburg-bereikbaar.nl
    • Mark Luikens, Projectleider Logistiek, +316 511 657 81 of mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl
    • Michel Oldenburg, stadslogistiek makelaar +31 624906738 of michel.oldenburg@zuid-limburg-bereikbaar.nl
  • Met wat voor soort laadpalen is rekening gehouden voor ZES?

    Het gaat om laadpalen in de openbare ruimte alleen voor kleine bestelauto’s die meeliften op de laadpalen voor personenauto’s. Er is echter ook behoefte aan snellaad- en zware laadinfra op eigen terreinen van bedrijven.

  • Hoe ziet organisatie van ZES eruit?
    • Opdrachtgever: College gemeente Maastricht, wethouder John Aarts.
    • Opdrachtnemer: Louis Prompers, directeur programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar.

    Kernteam:

    • Procesmanagement: Daan Bours en Marc Houben (Wiebenga consultants)*
    • Inhoudelijke advisering: Erik Lubberding en Bas Lips (Buck Consultants International)**
    • Astrid Vermeulen | Senior beleidsmedewerker Wonen en Leefkwaliteit | Gemeente Maastricht
    • Projectleider invoering ZE-zone: Jochen Roumen
    • Projectleider logistiek Zuid-Limburg Bereikbaar : Mark Luikens
    • Projectleider binnenstad Zuid-Limburg Bereikbaar: Jelle Ummels
    • Projectleider communicatie Zuid-Limburg Bereikbaar: Désirée Florie
    • Senior communicatieadviseur Zuid-Limburg Bereikbaar: Gerrit-Jan Meulenbeld

    *) Wiebenga consultants is gespecialiseerd in strategisch ruimtelijke investeringsvraagstukken

    **) Buck Consultants International is als Ruimtelijk Economisch adviesbureau o.a. gespecialiseerd in stadslogistiek en de verduurzaming daarvan.

Mark Luikens

Logistiek Makelaar
+316 511 657 81
Stuur een e-mail

Jelle Ummels

Projectleider Gebiedsgerichte aanpak & Binnenstad
+316 100 705 63
Stuur een e-mail

Michel Oldenburg

Logistiek Makelaar
+316 249 067 38
Stuur een e-mail
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief
Ongeldige email
Logomaastrichtbereikbaar Wit

Samen met vele partners helpt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar reizigers slimmer op weg. Zo werken we aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Reizigersinfo
  • Te voet
  • Auto
  • Fiets
  • OV
  • Plattegrond Maastricht
Producten en diensten
  • Campagne #Posifiets
  • Ontdek de e-bike
  • Logistieke oplossingen
  • Gebiedsgerichte aanpak
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement op ZLB.nl
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en Zuid-Limburgse gemeenten.