Wat kan ik leren van Boekhandel Dominicanen?
“Wat wij hebben gedaan, kunnen andere bedrijven ook. Slimme logistiek levert milieuwinst en meer aandacht voor de klant op’, zo bepleitte Ton Harmes directeur eigenaar van Dominicanen tijdens het stadslogistieke café afgelopen 10 mei.
De boekhandel met wel 5.000 bezoekers op een zaterdag gaat de logistieke stromen bundelen via elektrisch vervoer van Goederenhubs Maastricht in de Beatrixhaven. Busjes die af en aanrijden en het uitpakken van boeken in de winkel is vanaf juni verleden tijd.
Die aanpak oogstte bijval van de deelnemers aan het stadslogistiek café en riep tegelijkertijd een heel scala aan vragen op. We hebben ze gebundeld.
-
Ton Harmes, directeur/eigenaar van Boekhandel Dominicanen: “De medewerkers gaan op twee locaties gaan werken bij de goederenhub in de Beatrixhaven en in de winkel in de binnenstad. In het begin waren mensen bezorgd en vreesden dat er banen verloren zouden gaan. Dat is niet aan de orde. We kunnen juist betere planningen maken. Nu is dinsdag onze drukste dag dan zijn we met vijftien man sterk in de winkel vanwege de beleveringen. Voor de klanten zouden vijf man voldoende zijn. De drukste dag is de zaterdag. Op de locatie van Goederenhubs in de Beatrixhaven kunnen medewerkers geconcentreerd werken. En in de winkel kan voortaan alle aandacht uitgaan naar de klanten. Ook de medewerkers raken steeds meer overtuigd van de voordelen van de andere manier van bevoorrading.”
-
Ton Harmes, directeur/eigenaar van Boekhandel Dominicanen: “De karretjes zijn gesloten en rijden tot voor de deur.”
-
In het algemeen geldt de zero-emissie zone voor alle bestel- en vrachtauto’s met een grijs kenteken. Doe vooral de kentekencheck! Op weg naar ZES
-
Dat kan straks via een nog in te richten Centraal Loket. Beoogd uitvoerder en beheersorganisatie van het loket is de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).
-
Het Centraal Loket zal leges heffen namens de gemeenten. De aanvragers hoeven maar één ontheffing aan te vragen die voor alle gemeenten geldt, dus ook maar eenmaal leges te betalen. De hoogte van de leges zijn de dato 23 mei 2023 nog onbekend.
-
Er ligt een voorstel om de volgende soorten ontheffingen via het Centraal Loket te verlenen:
- Bijzondere voertuigen zoals opgenomen in het tijdelijk besluit nul-emissiezones, denk aan:
- Gehandicaptenvoertuigen, die zijn aangepast voor € 500 of meer;
- Kermis- en circusvrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer en met een datum van eerste toelating van minder dan 13 jaar geleden.
- De lijst wordt opnieuw tegen het licht gehouden, waarbij ook wordt gekeken naar voertuigen die niet aan het kenteken te herkennen zijn. De uitkomst wordt later nog ingebracht.
- Dag ontheffingen voor vrachtverkeer en bestelverkeer
- Lange levertijd vracht- en bestelverkeer
- Niet beschikbaarheid van ZE-voertuigen
- Bestel- en vrachtwagens in particulier bezit
- Plug-in hybride vrachtauto’s’
- Dreigend faillissement of buiten-proportionaliteit (hardheidsclausule)
Het voorstel is dat deze ontheffingen wel via het Centraal Loket worden aangevraagd maar worden beoordeeld door de betreffende gemeente(n) (al dan niet met behulp van advies van een financieel adviesbureau)
Dit is nog niet tot in detail duidelijk. Enkele voorbeelden zijn: dag ontheffingen, lange levertijd wegens nieuwe elektrische vracht- en bestelauto’s, aanpassing gehandicaptenvoertuigen, bijzondere voertuigen zonder RDW-registratie, bijzondere omstandigheden zoals dreigend faillissement of het pensionering van de ondernemer. Veruit de meeste ontheffingsgronden worden landelijk vastgesteld. Een gemeente krijgt beperkt de mogelijkheid om aanvullingen te doen.
Landelijke informatie: Vrijstellingen en ontheffingen: Op weg naar ZES
-
De gekozen handhaving past bij de landelijke uitgangspunten en creëert een eerlijk speelveld voor de ondernemers in het centrumgebied. Handhaving van de ZES-zone vindt plaats via vaste camera’s met automatisch nummerplaat herkenning (zogenaamde ANPR) bij het binnenrijden van de zone. De camera’s worden geplaatst op elke toegangsweg richting de zone. Hiermee wordt 100% controle mogelijk en ontstaat een eerlijk speelveld.
De boete wordt verstuurd door het CJIB, het Centraal Justitieel Incassobureau.
-
Doe de kentekencheck: Op weg naar ZES
Vraag een gratis gesprek aan met de experts.
- Voor ondernemers in de horeca, retail of zakelijke dienstverlening in de binnenstad: jelle.ummels@zuid-limburg-bereikbaar.nl
- Voor logistieke ondernemers: mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl
- Voor vragen over de invoering van de zone, bebording, markeringsplan, handhaving en toezicht en ontheffingenbesluit: jochen.roumen@maastricht.nl
- Voor vragen over laadinfra: ron.bissels@zuid-limburg-bereikbaar.nl
-
Vaak is het de toeleverancier die door samen te werken met een hub kosten kan besparen. Zij besparen namelijk tijd en dus geld. Ook ondernemers zelf betalen soms een kleine vergoeding voor extra services en gemak zoals opslag buiten de stad of juist spullen van meerdere leveranciers te verzamelen en in 1 x te leveren op een gewenste tijd/dag
-
De elektrische bestelbus is op dit moment in aanschafprijs nog duurder dan de diesel, maar de totale kosten liggen niet zover uit elkaar (soms 40 euro goedkoper en soms 100 euro duurder). Deze aanschafprijs zal steeds verder dalen naarmate er meer bestelbussen verkocht worden. Doe de ZE Scan <hyperlink naar Een elektrisch wagenpark zinvol voor jouw bedrijf? Doe de scan! | Logistiek Bereikbaar via Zuid-Limburg Bereikbaar. Het levert je gratis advies en betere inzichten op.
-
Ron Bissels, adviseur laadinfra: “De productie van een elektrische auto wordt steeds schoner, maar heeft nu nog een hogere CO2-uitstoot dan die van een fossiele auto. Maar er komt een kantelpunt in het gebruik van de auto. Na dat kantelpunt heeft elke kilometer die hij rijdt geen uitstoot meer en wordt de auto gedurende zijn totale gebruiksduur steeds duurzamer ten opzichte van de fossiele auto.
Na hoeveel kilometer dat kantelpunt komt, is van veel variabelen afhankelijk. TNO becijferde voor een middelgrote auto dat dit op circa 39.000 kilometer ligt. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto zo’n 220.000 kilometer bedraagt, heeft de elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto.
Een elektrische auto heeft daarnaast nog minder onderhoud nodig. De accu’s krijgen steeds meer capaciteit en er komen steeds minder vervuilende onderdelen in. Laden met groene energie is belangrijk. Zonnepalen op woonhuizen en bedrijfspanden zijn handig. Uiteindelijk zal de auto zelf een soort batterij worden, waarbij je de auto kunt opladen en de opgeslagen stroom in je elektrische auto kunt terugleveren aan je woning. ”
-
Logistiek makelaar Michel Oldenburg: “Deze vraag is op meerdere manieren te beantwoorden en verschilt per ondernemer afhankelijk van het gebruik van de bestelbus. Zoals boven al benoemd liggen de totale kosten niet veel meer uit elkaar, maar een elektrische bestelbus heeft op dit moment nog een hogere aanschafprijs. Als de aanschafprijs een probleem is, dan kunnen we kijken naar leasing, waardoor er niet in 1 x 40.000 euro betaald hoeft te worden. Wat we ook merken is dat veel ondernemers zich nog niet realiseren dat ze sommige logistiek niet zelf hoeven uit te voeren. Er zijn partijen zijn die dit sneller, makkelijker en voordeliger kunnen doen. Dat is wel wennen, want dit is gedragsverandering. Daarin denken we graag mee. Dus worstel je met een dergelijke vraag neem contact met mij op voor een passende oplossing.”