Ga direct naar het artikel
18 augustus 2020

VVV-gids, verkeersregelaar, fietscoach én kenner coronaregels

Inmiddels zijn de hospitality guides in hun rode outfit al drie maanden een vertrouwd beeld voor bezoekers van de binnenstad vooral op de vrijdag, zaterdag en zondag. Ze attenderen op gedragsregels voor een #VeiligRondjeStad: loop aan de rechterkant van de straat, houd 1,5 meter afstand en vermijd drukte. Én ze beantwoorden heel veel vragen: Waar zijn leuke winkels en terrassen? Welke straten zijn minder druk?  Waar kan ik mijn fiets stallen? Waar kan ik naar de wc? Kan ik een plattegrond krijgen? Waar is het Visitor Center Maastricht?

Nieuwkomers kunnen ze verblijden met een boekje met daarin tips en wetenswaardigheden van Maastricht Marketing. Als het nodig is vragen ze fietsers om af te stappen en met de fiets aan de hand te lopen. Ze weten precies welke stallingen open zijn en waar extra fietsrekken zijn geplaatst.

Hartelijke ontvangst

Hun opdracht is pittig! Daarom krijgen ze voor iedere werkdag een uitgebreide briefing en soms een training. Jelle Ummels, projectleider Binnenstad van Maastricht Bereikbaar coördineert de inzet van de Hospitality Guides. “Het zoeken naar een balans tussen economie en veiligheid is best lastig. Wij willen rekening houden met gasten, ondernemers en bewoners! We spreken vaak met ondernemers over hoe we de bezoekersstromen het beste kunnen begeleiden. De hospitality guides zorgen voor een hartelijke ontvangst in de stad. De 1,5 meter regels gaan meer leven in een persoonlijk gesprekje. Of het nu regent of juist bloedheet is; de enthousiaste meiden en jongens moeten als het ware een soort VVV-gids, verkeersregelaar, fietscoach én kenner van coronaregels in één persoon zijn. En dat doen ze met verve. Maastricht laat zich ondanks alle coronamaatregelen van haar meest gastvrije kant zien.”

Reacties van bezoekers

Vooral inwoners moesten eerst wat wennen aan de nieuwe regels en de verplichte looproutes in hun stad. Zeer begrijpelijk, hun vaste en vaak kortere routes waren in een keer gewijzigd. Toeristen zijn blij dat wij ze wegwijs maken. En na zoveel weken merken we echt dat zowel inwoners als toeristen begrip krijgen voor ons werk en de situatie in de stad. Liever rekening houden met elkaar dan het risico lopen dat sommige straten of zelfs de binnenstad als het ware op slot zouden gaan”, vertelt Lars Michiels. Lars is een hospitality guide van het eerste uur. En neemt inmiddels ook wat coördinerende taken op zich.

“We krijgen ook wel eens vervelende reacties. Dan vertellen we wat we doen en waarom. Vaak raken mensen tijdens zo’n gesprekje al meteen wat irritaties kwijt. En weet je? Er zijn ook regelmatig bezoekers die elkaar op de regels wijzen. Het is allemaal mensenwerk.”

Ondernemers

“Ondernemers zijn tegenover ons meestal erg aardig. Ze willen vooral meedenken hoe de stad zo veilig mogelijk te maken. Wij praten regelmatig met verschillende ondernemers om te vragen hoe het met hun zaak gaat en wat hun zoal opvalt. Soms krijgen we zelfs een versnapering aangeboden. Dat geeft ons een extra boost om verder te gaan al vallen de mussen van het dak…”

De groep bestaat uit een twintigtal jongelui die ingezet worden via Eventief; een bureau voor live communicatie.

Samenwerking

Voor de aanpak van Veilig Rondje Stad en voor de inzet van de hospitality guides werken gemeente Maastricht, Maastricht Marketing, Centrum Management Maastricht en Maastricht Bereikbaar samen. Hun inzet is vooralsnog gepland tot 1 september. Of en hoe hun inzet voortgezet kan worden gaan de samenwerkingspartners bekijken.

Lees onze tips voor een veilig rondje stad op www.maastrichtbereikbaar.nl.

Op de hoogte blijven?
Elke twee weken ontvangen meer dan 15.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief