Snelladers voor e-trucks op locaties waar de vraag groot is
Steeds meer bedrijven rijden met elektrische trucks. Dat betekent dat er ook meer openbare laadpunten voor e-trucks nodig zijn. Het project Logistiek Laden van ElaadNL onderzoekt waar de vraag naar snelladers groot wordt, vanwege bijvoorbeeld de nabijheid van ZE-zones. Om vervolgens snelladers te ontwikkelen op locaties waar de verwachte behoefte het grootst is.
Elektrische trucks kunnen vaak niet terecht bij openbare laadpunten voor auto’s. Vanwege de fysieke kenmerken - denk aan te lage daken en gebrek aan parkeerruimte. En vanwege het beperkte vermogen: auto’s snelladen met vermogens tot maximaal 350 kW, trucks vragen om vermogens vanaf 350 kW tot 1.000 kW. “Voor een succesvolle elektrificatie van de logistieke sector is het van belang dat elektrische trucks op voldoende plekken kunnen worden opgeladen”, vertelt Rutger de Croon, manager marktontwikkeling van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. “Dat kan primair op de thuisbasis en op de bestemming, maar ook onderweg moeten vervoerders zeker zijn van bijlaadcapaciteit. Voor trucks zijn hoge vermogens nodig, zeker voor het laden onderweg dat snel dient te gebeuren. Daarbij wil je als chauffeur de laadtijd van jouw truck natuurlijk combineren met de eisen vanuit de rij- en rusttijdenwetgeving. De huidige verzorgingsplaatsen zijn hier bijvoorbeeld nog niet op voorbereid.”
Zestig locaties
ElaadNL, als initiatief van de gezamenlijke Nederlandse Netbeheerders, is volop bezig met het zoeken naar oplossingen, onder meer in samenwerking met het Rijk. Rutger: “Onder de naam LoLa - een afkorting van Logistiek Laden - onderzoeken we waar de vraag naar snelladers groot wordt vanwege bijvoorbeeld de nabijheid van ZE-zones. Deze informatie combineren we met de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet. Zo ontwikkelen we als eerste snelladers op locaties waar de verwachte behoefte het grootst is. Onze eerste focus ligt op zestig locaties die gezamenlijk een landelijk dekkend basisnetwerk moeten vormen. Dit initiatief wordt door het Rijk gesubsidieerd en maakt het mogelijk inzicht te krijgen in wat er allemaal nodig is. Welk type locatie voldoet? Is het noodzakelijk om grond aan te kopen? Hoe gaan we om met netcongestie? De antwoorden op deze vragen zorgen voor het optuigen van een interessante businesscase waarmee we drempels weg willen nemen zodat de markt het straks zelf oppakt, het basisnetwerk vormgeeft en verder uitbreidt.”
Op tijd inspelen op grote vraag naar elektriciteit
“De groei van elektrisch vervoer is exponentieel. We verwachten tussen 2030 en 2035 vanuit de logistiek in Brabant en Limburg - een belangrijke logistieke corridor - een verviervoudiging van de belasting op het net. Bovendien heeft het net te maken met extra belasting vanuit andere hoeken. Die ontwikkelingen vragen om een langetermijnvisie. Op dit onderwerp werken we daarom samen met Rijkswaterstaat, want je kunt niet van marktpartijen verwachten nu al te anticiperen op vermogensvragen die pas in 2035 of zelfs pas in 2050 spelen. Onder de naam Stopcontact op land werken we aan de ondergrondse infrastructuur op mobiliteitsknooppunten waarvan we zo goed als zeker weten dat de laadbehoefte en vermogensvraag de komende jaren exponentieel gaan groeien. Voor de verzwaring van het net zijn verschillende zaken van belang. Denk aan fysieke ruimte die in ons land nogal beperkt is, maar noodzakelijk voor het uitbreiden van het aantal transformatoren. Denk ook aan vergunningsprocedures ten behoeve van deze ruimte en het aanleggen van kabels.”
Zorg dat je voorbereid bent
Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt en test het slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen. ElaadNL is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse Netbeheerders. “Onze voornaamste tip is: wees voorbereid! De transitie naar verduurzaming in de logistiek gaat ontzettend snel. Heb je als transporteur of verlader nieuwe plannen? Wil je als gemeente beter aansluiten op de energievraag? Doe dan nu al het voorwerk en kijk hoe je slim laden in de logistiek kan toepassen.”
Bron: Ecomobiel.nl
Gratis advies op maat
Onze logistiek makelaars adviseren je graag over laadinfra en de overstap naar een elektrisch wagenpark. Lees bijvoorbeeld meer over het elektrisch laden van vrachtwagens. Of over de aanleg van laadpalen voor elektrische bestel- en personenauto’s. Wil je advies op maat voor het wagenpark van jouw bedrijf? Onze logistiek makelaars gaan graag met je in gesprek, ons advies is gratis en onafhankelijk.