Ga direct naar het artikel
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
    • Reizigersinfo
    • Te voet
      • Te voet
      • Openbare toiletten in Maastricht
      • Bezoek- en winkeltips Maastricht
    • Fiets
      • Fiets
      • Regels over fietsen
      • Fietsenstallingen Maastricht
      • Deelfietsen Maastricht
      • Wegafsluitingen voor fietsers
      • Fietsroutes omgeving Maastricht
      • Fiets gevonden of verloren?
      • Handig om te weten...
      • Nieuw Bikepark helpt bedrijven fietsgebruik te stimuleren
      • Op en top fietsplezier bij Velorium Outdoor Sports & Bikepark
      • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Gun je fiets een tweede leven...
    • OV
      • OV
      • Met de trein
      • Met de bus
      • Toegankelijkheid Openbaar Vervoer
      • Zakelijk reizen Openbaar Vervoer
      • Van en naar het station
    • Auto
      • Auto
      • Parkeren
        • Parkeren
        • Parkeerplaatsen -en terreinen
        • Betaald parkeren
        • Mobiel belparkeren
        • Touringcars parkeren
        • Camperparkeerplaatsen
        • Motorparkeerplaatsen
        • Elektrische oplaadpunten
        • Slimme bandenpomp P+R Maastricht Noord
        • P+R Maastricht Noord
      • P+R Limburg
      • Wegafsluitingen auto
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
    • Projecten
    • Toolkit #posifiets
    • Probeer een e-bike in Maastricht
    • Logistieke oplossingen
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces 2020 en 2021 in een oogopslag
        • Overzicht betrokkenen
        • Overlegrondes, presentaties en verslagen
        • Overige documenten en publicaties
      • Veelgestelde vragen en begrippen
      • Slimme bevoorrading binnenstad
        • Slimme bevoorrading binnenstad
        • Stop & Drop plaatsen
        • De e-cargobike
        • Laden en lossen in Maastricht
  • Zero emissie Maastricht
    • Op weg naar ZES Maastricht
    • ZES in perspectief
    • Zero emissie vervoermogelijkheden
    • Voorbereidingen invoering Zero Emissie-zone
    • ZES: wanneer moeten welke vervoermiddelen emissievrij zijn?
    • Actie
  • Over ons
    • Over ons
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • English
  • Deutsch
  • français
Home Icoon voor Te voet Te voet Icoon voor Fiets Fiets Icoon voor Auto Auto Icoon voor OV OV Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logomaastrichtbereikbaar
Logomaastrichtbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English Deutsch Français
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
  • Zero emissie Maastricht
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Snelladers voor e-trucks op locaties waar de vraag groot is
1 augustus 2023

Snelladers voor e-trucks op locaties waar de vraag groot is

Steeds meer bedrijven rijden met elektrische trucks. Dat betekent dat er ook meer openbare laadpunten voor e-trucks nodig zijn. Het project Logistiek Laden van ElaadNL onderzoekt waar de vraag naar snelladers groot wordt, vanwege bijvoorbeeld de nabijheid van ZE-zones. Om vervolgens snelladers te ontwikkelen op locaties waar de verwachte behoefte het grootst is.

Elektrische trucks kunnen vaak niet terecht bij openbare laadpunten voor auto’s. Vanwege de fysieke kenmerken - denk aan te lage daken en gebrek aan parkeerruimte. En vanwege het beperkte vermogen: auto’s snelladen met vermogens tot maximaal 350 kW, trucks vragen om vermogens vanaf 350 kW tot 1.000 kW. “Voor een succesvolle elektrificatie van de logistieke sector is het van belang dat elektrische trucks op voldoende plekken kunnen worden opgeladen”, vertelt Rutger de Croon, manager marktontwikkeling van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. “Dat kan primair op de thuisbasis en op de bestemming, maar ook onderweg moeten vervoerders zeker zijn van bijlaadcapaciteit. Voor trucks zijn hoge vermogens nodig, zeker voor het laden onderweg dat snel dient te gebeuren. Daarbij wil je als chauffeur de laadtijd van jouw truck natuurlijk combineren met de eisen vanuit de rij- en rusttijdenwetgeving. De huidige verzorgingsplaatsen zijn hier bijvoorbeeld nog niet op voorbereid.”

Zestig locaties

ElaadNL, als initiatief van de gezamenlijke Nederlandse Netbeheerders, is volop bezig met het zoeken naar oplossingen, onder meer in samenwerking met het Rijk. Rutger: “Onder de naam LoLa - een afkorting van Logistiek Laden - onderzoeken we waar de vraag naar snelladers groot wordt vanwege bijvoorbeeld de nabijheid van ZE-zones. Deze informatie combineren we met de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet. Zo ontwikkelen we als eerste snelladers op locaties waar de verwachte behoefte het grootst is. Onze eerste focus ligt op zestig locaties die gezamenlijk een landelijk dekkend basisnetwerk moeten vormen. Dit initiatief wordt door het Rijk gesubsidieerd en maakt het mogelijk inzicht te krijgen in wat er allemaal nodig is. Welk type locatie voldoet? Is het noodzakelijk om grond aan te kopen? Hoe gaan we om met netcongestie? De antwoorden op deze vragen zorgen voor het optuigen van een interessante businesscase waarmee we drempels weg willen nemen zodat de markt het straks zelf oppakt, het basisnetwerk vormgeeft en verder uitbreidt.”

Op tijd inspelen op grote vraag naar elektriciteit

“De groei van elektrisch vervoer is exponentieel. We verwachten tussen 2030 en 2035 vanuit de logistiek in Brabant en Limburg - een belangrijke logistieke corridor - een verviervoudiging van de belasting op het net. Bovendien heeft het net te maken met extra belasting vanuit andere hoeken. Die ontwikkelingen vragen om een langetermijnvisie. Op dit onderwerp werken we daarom samen met Rijkswaterstaat, want je kunt niet van marktpartijen verwachten nu al te anticiperen op vermogensvragen die pas in 2035 of zelfs pas in 2050 spelen. Onder de naam Stopcontact op land werken we aan de ondergrondse infrastructuur op mobiliteitsknooppunten waarvan we zo goed als zeker weten dat de laadbehoefte en vermogensvraag de komende jaren exponentieel gaan groeien. Voor de verzwaring van het net zijn verschillende zaken van belang. Denk aan fysieke ruimte die in ons land nogal beperkt is, maar noodzakelijk voor het uitbreiden van het aantal transformatoren. Denk ook aan vergunningsprocedures ten behoeve van deze ruimte en het aanleggen van kabels.”

Zorg dat je voorbereid bent

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt en test het slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen. ElaadNL is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse Netbeheerders. “Onze voornaamste tip is: wees voorbereid! De transitie naar verduurzaming in de logistiek gaat ontzettend snel. Heb je als transporteur of verlader nieuwe plannen? Wil je als gemeente beter aansluiten op de energievraag? Doe dan nu al het voorwerk en kijk hoe je slim laden in de logistiek kan toepassen.”

Bron: Ecomobiel.nl

Gratis advies op maat

Onze logistiek makelaars adviseren je graag over laadinfra en de overstap naar een elektrisch wagenpark. Lees bijvoorbeeld meer over het elektrisch laden van vrachtwagens. Of over de aanleg van laadpalen voor elektrische bestel- en personenauto’s. Wil je advies op maat voor het wagenpark van jouw bedrijf? Onze logistiek makelaars gaan graag met je in gesprek, ons advies is gratis en onafhankelijk.

Neem contact op voor gratis advies op maat
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief
Ongeldige email
Logomaastrichtbereikbaar Wit

Samen met vele partners helpt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar reizigers slimmer op weg. Zo werken we aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Reizigersinfo
  • Te voet
  • Auto
  • Fiets
  • OV
  • Plattegrond Maastricht
Producten en diensten
  • Campagne #Posifiets
  • Ontdek de e-bike
  • Logistieke oplossingen
  • Gebiedsgerichte aanpak
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement op ZLB.nl
  • Toegankelijkheid
  • Archief
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.