Slimme en efficiënte stadslogistiek: ondernemers Koestraat zetten eerste stappen
De groenste horecastraten van Limburg
Willen we dat niet allemaal: het geluid van kwekkende vogeltjes in plaats van ronkende motoren? Een binnenstad waar het blijvend goed toeven, leven en ondernemen is? Verschillende horecaondernemers in de Koestraat hebben met Koninklijke Horeca Nederland afdeling Maastricht & Heuvelland het heft al in handen genomen en gaan samen voor minder vervoersbewegingen in de straat. Yves Mullenders van Clichee Streetfood and Bar: “We hebben de afvalinzameling van zes keer per week naar drie keer per week teruggebracht. Ook denken we bewuster na over onze bevoorrading. Als je dat efficiënter doet kun je per week op minder bestelmomenten uitkomen."
Elkaar tegemoet komen
“Ik huurde voor het afval al een rolcontainer in een loods in de straat. De container was steeds maar halfvol. Nu deel ik de container met drie anderen horecazaken in de straat. Het scheelt in de kosten, zorgt voor minder vervoersbewegingen in de straat en een mooier straatbeeld met minder zakken en dozen met glazen aan de straat. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Minder geronk in de straat en het verdwijnen van de vuilniszakken is voor iedereen prettiger, voor onze gasten en voor de bewoners in de binnenstad. Ook als snelle consumptiehoreca dragen we zo op een positieve manier bij aan een beter milieu. Ik begrijp sommige overlast wel. Als je elkaar een beetje tegemoet kunt komen, is dat voor iedereen fijner.”
Afvalinzameling verduurzamen
Bart Janssen van afvalinzamelaar Renewi is ook blij met deze duurzame oplossing voor efficiënte inzameling van het afval in de Koestraat: “Minder wagens in de straat past volledig bij onze missie om de afvalinzameling volledig duurzaam te laten plaatsvinden. Alleen samen kunnen we de transportbewegingen echt tot een minimum beperken. Ik hoop dan ook dat goed voorbeeld doet volgen en dat ook andere leveranciers en inzamelaars overgaan naar minder vervoersbewegingen in de binnenstad. Want, als we met tien verschillende aanbieders door de straten blijven rijden, gaat er niks veranderen. Je moet het echt samen doen. Ik hoop dan ook dat er meer van dit soort collectieven in de binnenstad gaan ontstaan. Alleen dan werkt het.”
Samen het verschil maken
Samen kunnen we zorgen voor een aantrekkelijk verblijfsklimaat, een beter bereikbare en veilige binnenstad en schone lucht. Dat is in ieder belang. Duurzame Stadslogistiek versterkt het positieve imago van Maastricht. Ook met efficiënte bevoorrading kan het verschil gemaakt worden. Yves: “Kijk eens goed hoe je precies besteld, doe je dat efficiënt genoeg? Kijk vooruit. Op dinsdag is het minder storend dat een bestelwagen voor de deur staat dan in het weekend. Als je daar bewuster over gaat nadenken kun je op twee bestelmomenten per week minder uitkomen.”
Goed samenspel
Jules Goossens van horecagroothandel Hanos beaamt dat: “We staan open voor het terugbrengen van het aantal momenten waarop we bevoorraden. In de Koestraat leveren we nu aan negen horecaondernemers. Elke rit minder is er één en zorgt al voor een duurzamere stadsbeleving. Vanuit de ondernemers wordt al gedacht om gezamenlijk een koelcel te plaatsen in de straat. Zo houd je je voorraad vers. Maar kijk ook vooruit net zoals je dat doet voor een lang weekend bijvoorbeeld als we niet leveren op maandag. Door een goed samenspel met onze versafdelingen kunnen we met minder verkeersbewegingen hetzelfde blijven leveren.”
Akte van Ambitie Zero Emissie Stadslogistiek
Didier Tomassen van Le Virage tekende namens een twaalftal horecaondernemers in de Koestraat/Pieterstraat met programmadirecteur Louis Prompers van Zuid-Limburg Bereikbaar tijdens een KICKOFF van de pilot in de Muziekgieterij de Akte van Ambitie Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht.
De gemeenteraad van Maastricht besloot eind maart als eerste stad in Limburg en achtste stad in Nederland voor de invoering van een Zero Emissie zone Stadslogistiek (ZES). ZES komt voort uit het (landelijk) Klimaatakkoord en richt zich op de invoering van emissieloze stadslogistiek in de grote en middelgrote steden vanaf 2025. Daardoor blijft Maastricht een aantrekkelijke stad om in te leven, wonen en werken. Deze overgang hoeven ondernemers niet alleen te doen. Zuid-Limburg Bereikbaar staat klaar om bedrijven bij de transitie naar ZES te ondersteunen. De pilot is daar onderdeel van.