Ga direct naar het artikel
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
    • Reizigersinfo
    • Te voet
      • Te voet
      • Openbare toiletten in Maastricht
      • Bezoek- en winkeltips Maastricht
    • Fiets
      • Fiets
      • Regels over fietsen
      • Fietsenstallingen Maastricht
      • Deelfietsen Maastricht
      • Wegafsluitingen voor fietsers
      • Fietsnieuws
      • Fietsroutes omgeving Maastricht
      • Fiets gevonden of verloren?
      • Handig om te weten...
      • Nieuw Bikepark helpt bedrijven fietsgebruik te stimuleren
      • Op en top fietsplezier bij Velorium Outdoor Sports & Bikepark
      • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Gun je fiets een tweede leven...
    • OV
      • OV
      • Met de trein
      • Met de bus
      • Toegankelijkheid Openbaar Vervoer
      • Zakelijk reizen Openbaar Vervoer
      • Van en naar het station
    • Auto
      • Auto
      • Parkeren
        • Parkeren
        • Parkeerplaatsen -en terreinen
        • Betaald parkeren
        • Mobiel belparkeren
        • Touringcars parkeren
        • Camperparkeerplaatsen
        • Motorparkeerplaatsen
        • Elektrische oplaadpunten
        • Slimme bandenpomp P+R Maastricht Noord
        • P+R Maastricht Noord
      • P+R Limburg
      • Wegafsluitingen auto
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
    • Projecten
    • Toolkit #Posifiets
    • Probeer een e-bike in Maastricht
    • Logistieke oplossingen
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces 2020 en 2021 in een oogopslag
        • Overzicht betrokkenen
        • Overlegrondes, presentaties en verslagen
        • Overige documenten en publicaties
      • Veelgestelde vragen en begrippen
  • Zero emissie Maastricht
    • Op weg naar ZES Maastricht
    • ZES in perspectief
    • Zero emissie vervoersmogelijkheden
    • Voorbereidingen invoering Zero Emissie-zone
    • ZES: wanneer moeten welke vervoermiddelen emissievrij zijn?
    • Actie
  • Over ons
    • Over ons
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • English
  • Deutsch
  • français
Home Icoon voor Te voet Te voet Icoon voor Fiets Fiets Icoon voor Auto Auto Icoon voor OV OV Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logomaastrichtbereikbaar
Logomaastrichtbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English Deutsch Français
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
  • Zero emissie Maastricht
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Ronde tafel bijeenkomst Zero Emissie Stadslogistiek met binnenstad partners en bewoners
16 juli 2020

Ronde tafel bijeenkomst Zero Emissie Stadslogistiek met binnenstad partners en bewoners

Groepsfoto Ronde Tafel Zes Muziekgieterij
Ronde Tafel Bijeenkomst Zes Muziekgieterij

Na de online startbijeenkomst op 4 juni, waren de deelnemers aan de ronde tafel bijeenkomsten op 7 juli maar wat blij deze keer live met elkaar te kunnen overleggen.

Afgelopen 7 juli hebben twee ronde tafel bijeenkomsten plaatsgevonden om het implementatieplan in wording voor Zero Emissie Stadslogistiek te bespreken. Eén tafel voor binnenstadpartners en bewoners en één tafel voor logistieke partners. ZES gaat over het gezamenlijk werken aan ‘vergroening’ van alle bestel- en vrachtverkeer in het stadscentrum. Zero staat voor géén uitstoot aan de uitlaat. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van de deelnemers aan de ronde tafel bijeenkomst voor binnenstadpartners en bewoners?

De vertegenwoordigers van binnenstadpartners en bewoners scherpen de ambitie voor duurzame, emissieloze stadslogistiek nog wat aan: het is een opdracht voor logistieke bedrijven, ondernemers, overheid én burgers. Burgers zoals vaste inwoners, tijdelijke inwoners zoals studenten én bezoekers. En ja daarvoor is een totaalaanpak nodig die rekening houdt met milieu, leefbaarheid én economische vitaliteit. En ja, het is nu het moment om kansen te bundelen en slagen te maken, want er gebeurt al van alles om van benzine, diesel en lpg over te stappen op duurzame energie.

Specifieke aandachtspunten en ambities

De deelnemers hebben ook specifieke aandachtspunten en ambities. De fietsersbond wijst op fietslogistiek en fietsveiligheid. De Universiteit Maastricht zet in op het belang van duurzame mobiliteit voor werknemers en studenten én op duurzame logistiek. De Bijenkorf zet in op een andere manier van voorraadbeheer en beleveringen. Het grootwinkelbedrijf huurt voorraadruimte aan de rand van Maastricht. Kleinere bestelbusjes brengen twee keer per week nieuwe voorraad. Voor het zogenaamde BOS-overleg waarin Bewoners, Ondernemers en Studenten samenwerken voor een schone, bereikbare en groene stad is Zero Emissie Stadslogistiek een van de pijlers om Maastricht goed op de kaart te zetten. Volgens BOS moeten we ons realiseren dat het tijd is om te kiezen voor meer faciliteiten voor fietsers en voetgangers en minder ruimte te bieden aan auto’s. Voor Milieudefensie zijn de effecten van Zero Emissie Stadslogistiek op de luchtkwaliteit en daarmee op de gezondheid het ALLERbelangrijkste. De SAHOT (Samenwerkende Hotels Maastricht) laat weten te werken aan een groenere bevoorrading van hotels. Maar wil ook dat gasten op een milieuvriendelijke manier naar de binnenstad komen. Koninklijke Horeca Nederland bepleit synergie tussen logistiek en verblijfsklimaat, tussen bewoners en gasten én voor een nieuwe manier van denken. Een denken vanuit de randen van de stad om ruimte te creëren voor de binnenstad. Evofenedex benadrukt dat Maastricht samen met ongeveer 30 andere steden meedoet om Zero Emissie Stadslogistiek in 2025 concreet in te voeren. De vervoersorganisatie zoekt vooral ondernemers die mee willen doen. En stelt dat innovators ook moeten kunnen verdienen, want de bereidheid om te investeren is er maar de business case moet realistische en haalbaar zijn.

Complexe opgave

Alle deelnemers onderstrepen het belang van schone logistieke kilometers; van minder logistieke kilometers; van een verhoging van de beladingsgraad per rit; van meer beleveringen in ochtenduren en avonduren en minder overdag. Maar…de deelnemers onderstrepen ook dat het een complexe opgave is waarin overheid, ondernemers, bedrijven en bewoners moeten samenwerken. Verschillende woordvoerders pleiten daarom voor meer bemoeienis van de gemeente door regelgeving in combinatie met handhaving.

Zero-emissie-zone

Met de deelnemers aan de ronde tafel bijeenkomst wordt ook het instellen van een zero-emissie-zone besproken. De landelijke overheid heeft het wettelijk mogelijk gemaakt om vanaf 1 januari 2025 een zero-emissie-zone in te stellen volgens nationale kaders die voor iedere gemeente hetzelfde zijn. Dat vraagt om forse investeringen van ondernemers en overheid. Denk aan de aanschaf van bestel- en vrachtauto’s die niet meer rijden op benzine, diesel of lpg en aan extra faciliteiten voor elektrische laadinfrastructuur in de binnenstad. Daarom gaat bij het implementatieplan voor het invoeren Zero Emissie Stadslogistiek ook veel aandacht uit naar ondersteunende en stimulerende maatregelen in aanloop naar de invoering van een zero-emissie-zone in 2025. Ook de deelnemers van de ronde tafel bijeenkomst kunnen hiervoor ideeën aanreiken.

Meer weten? Zie ook ‘Ronde tafel bijeenkomst Zero Emissie Stadslogistiek met logistieke partners’. 

Overzicht deelnemers Binnenstad partners en Logistieke partners

Proces in een oogopslag

Presentaties, verslagen en rapporten. Hier worden binnenkort ook de verslagen van de twee ronde tafel bijeenkomsten op 7 juli 2020 toegevoegd.

Veel gestelde vragen en begrippenlijst waaronder de verschillen tussen een zero-emissie-zone (geen uitstoot aan de uitlaat van alle bestel- en vrachtverkeer in de binnenstad en gericht op energietransitie) en een milieuzone (oude dieselmotoren en van alle automobilisten uit de stad weren ten gunste van betere luchtkwaliteit.)

  • 2020.07.07 Presentatie Ronde Tafel Bijeenkomst Zero Emissie Stadslogistiek Binnenstadpartners Bewoners.pdf 2,6MB
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief
Ongeldige email
Logomaastrichtbereikbaar Wit

Samen met vele partners helpt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar reizigers slimmer op weg. Zo werken we aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Reizigersinfo
  • Te voet
  • Auto
  • Fiets
  • OV
  • Plattegrond Maastricht
Producten en diensten
  • Campagne #Posifiets
  • Ontdek de e-bike
  • Logistieke oplossingen
  • Gebiedsgerichte aanpak
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement op ZLB.nl
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.