Terugblik op bereikbaarheid tijdens Magisch Maastricht 2016

Ook tijdens Magisch Maastricht is er met vele partners gewerkt aan het bereikbaar houden van (het centrum van) Maastricht. Dankzij alle acties samen zijn dagelijks gemiddeld 550 automobilisten verleid om op een andere manier naar het centrum te reizen dan met de auto.

We richtten ons tijdens Magisch Maastricht vooral op informatie over de vele wegwerkzaamheden (onder andere de ingebruikname van de Koning Willem-Alexandertunnel), de overgang van Veolia naar Arriva en de alternatieven voor de auto. De doelgroepen voor de communicatie en acties waren bewoners van Maastricht en bezoekers uit Zuid-Limburg, regio Aken en Hasselt/Tongeren/Luik. 

Acties

Zo was er tijdens Magisch Maastricht 2016 voor de 5e achtereenvolgende keer de inzet van het zogenaamde € 2,- kaartje (kortingsaanbod in het weekend op de belangrijkste OV-verbindingen naar Maastricht), promotie van P+R Maastricht Noord en een winactie voor bewoners van Maastricht en omgeving om het gebruik van fiets in plaats van auto te stimuleren. Aanvullend hierop presenteerde Arriva op 3 zondagen in december gratis openbaar vervoer in heel Limburg.

Resultaten bereikbaarheidsacties

Wat levert dit concreet op, naast vele communicatie-uitingen door onder andere Maastricht Bereikbaar, Maastricht Marketing, Centrummanagement, Gemeente Maastricht, Veolia, Arriva, A2 Maastricht en Project Noorderbrug? Dankzij alle acties samen zijn bezoekers van de stad die doorgaans de auto kozen, verleid om op een andere manier naar het centrum te reizen. Op weekdagen betekent dit dat er gemiddeld 550 auto's minder het centrum in reden en in het weekend 800 auto's die niet naar het centrum kwamen.   

Samen houden we Maastricht Bereikbaar!