Overname openbaar vervoer door Arriva: hoe gaat het nu?

Op 11 december 2016 nam Arriva het stokje over van Veolia voor het verzorgen van het openbaar vervoer in Limburg, voor de duur van 15 jaar. Dit betekent een heel nieuwe dienstregeling en nieuwe bussen en treinen. Dat vraagt niet alleen aanpassing van de vervoerder Arriva, maar ook van de reizigers. De start van Arriva is naar verwachting verlopen.

Maastricht Bereikbaar stimuleert het gebruik van alternatieven voor de auto, dus ook het OV. Daarom blijven we in gesprek met de vervoerder en blijven we signalen van medewerkers van onze partners bespreken. De overstap naar de nieuwe dienstregeling was een hele operatie. Dat dit niet in een keer vlekkeloos loopt, had Arriva verwacht en dat past bij zo’n grote operatie. Uiteraard pakt Arriva alle signalen vanuit reizigers op, en gaat daarmee snel aan de slag ter verbetering.

Signalen van reizigers

We kregen onderstaande signalen:

  • Bussen en treinen zaten soms te vol en soms ontbrak het aan reizigersinformatie. Door de drukte hadden bussen en treinen vertraging. Een deel van de deze klachten had te maken met opstartproblemen, maar ook met de grote drukte in de stad Maastricht door Magisch Maastricht in combinatie met de OV-acties van Arriva (gratis OV op 3 zondagen) en Maastricht Bereikbaar. Met name buslijn 10 van en naar P+R Maastricht Noord was heel druk bezet.
  • Dat de trein vanuit Roermond en Heerlen niet doorrijdt naar Randwyck was ook een veel gehoorde klacht. In de praktijk bleek dat de planning van de trein op het knooppunt Maastricht extra aandacht verdiende. Er is in de dienstregeling een tijdelijke aanpassing gedaan waarbij de trein doorreed tot Maastricht en een andere trein pendelde tussen Maastricht Centraal en Maastricht Randwyck. Arriva is momenteel aan het werk aan een structurele aanpassing in de dienstregeling, zodat de trein weer doorrijdt naar Randwyck. 
  • De reizigers vanuit Kerkrade moeten een extra overstap maken richting Maastricht. Dit is een keuze die onder andere te maken heeft met de komst van de Euregionale trein Aken – Heerlen - Maastricht – Luik. Dit zal niet veranderen.

Positieve berichten

Gelukkig zijn er ook veel positieve berichten. Reizigers zijn blij met het verhogen van de frequentie van bepaalde buslijnen en van de treinfrequentie, met name in de avonduren. Ook zijn de reizigers tevreden over de nieuwe treinen en bussen, met name de Limburgliner. Ook kwamen veel enthousiaste reacties over het gratis OV op 3 zondagen in december. Dit bleek een goede manier om eens kennis te maken met het nieuwe lijnennet en de nieuwe bussen en treinen van Arriva.

Verbeteringen

Nog niet alle problemen zijn opgelost. Arriva heeft de volgende zaken wel al opgepakt:

  • Informatievoorzieningen in de bussen en treinen verbeterd.
  • Openingstijden servicewinkels NS en Arriva op gezamenlijke locaties gelijkgetrokken.
  • Versterkingsritten op de lijnen en tijden waar dat nodig bleek te zijn.
  • Optimalisatie laadinfrastructuur elektrische bussen en diverse technische aanpassingen. Alle elektrische bussen rijden nu volgens de dienstregeling.
  • Extra capaciteit bij telefooncentrales Arriva voor het aannemen van vragen en reserveringen.

Reacties doorgeven

Maastricht Bereikbaar blijft de signalen over het openbaar vervoer bewaken. Hebt u vragen, opmerkingen of klachten, neem dan contact op met de klantenservice van Arriva: www.arriva.nl/limburg/service-contact/contact-met-arriva.htm.