Nieuwe parkeerautomaten in het centrum van Maastricht

In mei en juni vervangt de gemeente Maastricht de parkeerautomaten in de stad. De nieuwe automaten werken met een kentekensysteem. Hoe werken de nieuwe automaten, wanneer en waarom worden ze vervangen? We leggen het je graag even uit.

Kenteken invoeren

De automaten werken met een kentekensysteem. Je volgt de aanwijzingen op het scherm van de automaat en voert het kenteken van jouw auto in. Een ticket achter je voorruit leggen is niet meer nodig. Betalen kan met muntgeld, bankpas of mobiel belparkeren via een app op je telefoon waarvoor je verbinding moet kunnen maken met het internet. Een kwitantie voor je eigen administratie kan wel nog via het schermpje op de automaat worden uitgeprint. Ook buitenlandse kentekens kunnen worden ingevoerd en worden geregistreerd. Ook de taal van het scherm kan worden aangepast (NL, EN, FR en DU). 

Gefaseerd vervangen

De 400 parkeerautomaten worden gefaseerd vervangen. Er wordt gewerkt vanuit het centrum naar de buitenrand van de stad. De huidige parkeerautomaten zijn na zo’n 10 jaar aan vervanging toe.

Energiezuinige automaten

Alle nieuwe parkeerautomaten zijn voorzien van een zonnepaneel. De parkeerautomaten werken zoveel mogelijk op eigen opgewekte stroom (van het zonnepaneel).  

Parkeren voor gehandicapten

Iedereen met een gehandicaptenparkeerkaart, parkeert de eerste 3 uur gratis door de blauwe schijf achter je vooruit te leggen. Op de website van de gemeente Maastricht vind je meer informatie over parkeren met een gehandicaptenkaart.

Controle door handhaving

De gemeente registreert jouw kenteken tijdelijk in een landelijke database. Medewerkers van het team Handhaving van de gemeente scannen het kenteken om te kijken of je betaald hebt voor het parkeren. De scanner vraagt de gegevens op bij de landelijke database.

Jouw kentekengegevens worden alleen gebruikt als blijkt dat er niet betaald is en er een boete moet worden uitgeschreven.