Maastricht Fietsstad gepresenteerd aan jury

Op donderdagmiddag 24 maart ontving de gemeente Maastricht samen met Maastricht Bereikbaar een delegatie van de jury van de verkiezing Fietsstad 2016. Maastricht neemt het in de finale van de verkiezing op tegen de gemeenten Goes, Groningen, Nijmegen en Utrecht. De jury beslist in mei van dit jaar.

Op de e-bike werden de juryleden meegenomen langs aansprekende projecten die staan voor ‘Meer fiets’ in de stad, zoals de fietsroute Malberg-Centrum, A2 Maastricht met de Groene Loper en de nog te bouwen ondergrondse fietsenstalling bij het station. Ook kenmerkende fietsinitiatieven werden bezocht, waaronder Jules (helpt internationale studenten op de fiets), Ontdek de e-bike (1 week lang gratis proberen) en Fietsbank Maastricht (maakt fietsen toegankelijk voor mensen die in armoede leven).

Meer fiets

Tijdens het jurybezoek waren op verschillende plekken in de stad borden met weetjes over het fietsen in Maastricht te zien. En op de Servaasbrug werden fietsers in het zonnetje gezet. John Aarts, wethouder mobiliteit: “Maastricht heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in een betere fietsinfrastructuur. Ook de inspanningen van Maastricht Bereikbaar gericht op slim reizen zijn buitengewoon succesvol gebleken. Met als resultaat dat nu veel meer wordt gefietst.”

Nog veel meer fiets

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en draagt bij aan een bereikbare stad. De afgelopen jaren voerde Maastricht gericht beleid op ‘Meer fiets’. Dat was nodig, want het aantal fietsers bleef achter in vergelijking met andere middelgrote steden. Nu wordt er veel meer gefietst. Het aantal Maaskruisende fietsbewegingen steeg in de afgelopen 15 jaar van ongeveer 15.000 naar 25.000 per dag. En in de afgelopen 3 jaar zijn 1,7 miljoen autokilometers vervangen door fietskilometers. Belangrijker is dat Maastricht aan de vooravond staat van ‘nog veel meer fiets’. Zo creëert de ondertunneling van de A2 bovengronds ruimte voor een comfortabel fietsnetwerk tussen de stad en het buitengebied. Bij het station komt een ondergrondse fietsenstalling waar het mogelijk is fietsen veilig, droog en (de eerste 24 uur) gratis te stallen. En Maastricht Bereikbaar blijft zich inzetten om forenzen meer laten fietsen. Ook wordt samen met provincie en regio gewerkt aan goede fietsverbindingen naar onder andere Sittard en Aken. 

Bidbook: “Erop en erover”

Maastricht heeft met deze aanpak een inhaalslag gemaakt, en is klaar voor een positie in de kopgroep van fietssteden. “Erop en erover” is dan ook de titel van het bidbook van Maastricht. Tegelijkertijd is er nog veel werk te doen, en dat zullen ook fietsers merken. Onderscheidend aan de aanpak van Maastricht is de samenwerking. Stad, bedrijfsleven en regio hebben de handen ineen geslagen voor bereikbaarheid, leefbaarheid en economische vitaliteit. Voor ‘meer fiets’ dus. Daarmee spelen we in op het thema van de fietsstadverkiezing dit jaar: Bikenomics. Oftewel: de economische waarde van de fiets. Maastricht heeft geleerd dat ‘Bikenomics’ investeren betekent in samenwerking, met als winnaar stad en fietser. Stadsbreed werken we samen om de economische waarde van de fiets te benutten. Dit is dus een logisch moment om de Maastrichtse aanpak te kronen met de titel ‘Fietsstad 2016’.

Meer informatie 

Benieuwd naar welke projecten en initiatieven de jury heeft bezocht? Bekijk de impressie van de dag in een pdf-bestand met foto's. Meer informatie over de nominatie van Maastricht als fietsstad leest u ook op de website van de Fietsersbond of lees het bidbookIn mei 2016 wordt de winnaar van de verkiezing fietsstad 2016 bekendgemaakt.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief