Maastricht Bereikbaar helpt met slimme logistieke oplossingen

Maastricht Bereikbaar helpt bedrijven bij het vinden en doorvoeren van efficiënte logistieke oplossingen. De bestaande capaciteit beter benutten zorgt uiteindelijk voor minder bestel- en vrachtvoertuigen op de weg en een betere bereikbaarheid. Rions Riooltechniek voerde samen met Maastricht Bereikbaar meerdere logistieke maatregelen door met als resultaat een vermindering van dagelijks 124 bestel- en vrachtautoritten tijdens de spits.

Logistiek makelaar Mark Luikens: “Rions Riooltechniek is gespecialiseerd in het reinigen, inspecteren en onderhouden van het gehele rioolsysteem. En dat doen ze in Limburg, Brabant en Lanaken. Dagelijks zijn zestig van de vijfenzeventig medewerkers op weg van en naar klussen met een van de veertig voertuigen die het bedrijf bezit. Hieronder vrachtwagens, bestelbussen en voertuigen van uitvoerders. We brachten de logistieke bewegingen van het bedrijf in kaart en lieten zien welke winst er te behalen valt bij het slimmer inzetten van het wagenpark. De gemaakte efficiencyslagen hadden meerdere voordelen voor het bedrijf. Zo is door digitalisering het contact met de medewerkers buitenshuis geïntensiveerd  en kon met minder personeel hetzelfde en meer werk uitgevoerd worden. Kosten zijn bespaard en de snelheid en kwaliteit richting de klant zijn nog verder verbeterd.” 

Voor de spits uitrijden

Directeur Remy van Dijk reageert enthousiast: “Maastricht Bereikbaar was voor ons de benodigde stok achter de deur om logistiek efficiënter te werken. Door onze dagelijkse processen inzichtelijk te maken, kwamen we erachter dat er veel tijd ging zitten in het reizen van en naar een klus. Meerdere maatregelen zorgden er uiteindelijk voor dat we efficiënter konden gaan werken. Zoals de onderhoudswagens voor de spits uit te laten rijden en door al onze wagens te voorzien van iPads waar alle benodigde werkinfo meteen online in te zien is.” 

Geen discussies meer 

De digitaliseringsslag die Rions doormaakte, was een verademing voor het bedrijf. Remy van Dijk legt uit: “Elk uur is nu digitaal in te zien en te verantwoorden naar onze klanten. Discussies over tijd zijn er nu niet meer. Het werk kan nu in minder tijd uitgevoerd worden. Met als resultaat een lagere factuur voor de klant. Ook kunnen we met een digitale werkbon ons werk beter voorbereiden. Onze monteurs weten vooraf precies welke materialen ze nodig hebben. De werkbon staat ’s morgens al digitaal klaar voor onze monteurs. Ze hoeven niet eerst naar kantoor te rijden om een werkbon op halen en na het werk voeren ze de werkbon digitaal in wat ook weer een ritje naar kantoor scheelt.” 

Sneller en slimmer werken

“Maastricht Bereikbaar hield ons de spiegel voor en maakte ons bewust van de mogelijke efficiencyslagen die er te maken zijn. We weten nu hoe we sneller en slimmer kunnen werken. Maar we kunnen nog meer slagen maken. Bijvoorbeeld door een vestiging in België te openen zitten we dichter bij de klussen die we daar uitvoeren. En dat scheelt weer een rit van en naar Maastricht. Een andere mooie uitdaging voor de toekomst vind ik om nog meer personeel efficiënter en duurzamer naar het werk te laten reizen. Met de fiets bijvoorbeeld.”

Kennis uitwisselen?

Wil je ook klankborden voor jouw eigen bedrijf met een logistiek makelaar? Neem contact op met mark.luikens@maastricht-bereikbaar.nl.