Laurens Drogendijk over milieubewust autorijden: “Niet alleen praten, maar vooral aanpakken”

Laurens Drogendijk is directeur van de landelijke stichting Band op Spanning. Zijn hart ligt bij het oplossen van natuur- en milieuproblemen. Niet alleen praten, maar vooral aanpakken is zijn motto. Zo bedacht hij de slimme bandenpomp en vooral de (software) techniek erachter. Zijn de banden op de juiste spanning, gaan ze langer mee, rijd je veiliger en draag je bij aan een beter milieu. Maastricht Bereikbaar heeft de stichting uitgenodigd om ook in de stad Maastricht te zorgen voor de juiste ‘spanning’.

Na 7 jaar staan er in er inmiddels 90 pompen in Nederland. En als het aan Laurens ligt groeit dat verder uit naar 2.500. Zijn team bestaat inmiddels uit vijf personen op kantoor en een pool van 40 vaste en goed ingewerkte oproepkrachten, die op locatie de banden van auto’s oppompen. Er is genoeg werk te doen. In Nederland rijden zo’n 8,5 miljoen auto’s. Uit onderzoek blijkt dat 60% daarvan rijdt met onderspanning van de banden. Dat betekent dat we met zijn allen onnodig 200 miljoen liter extra brandstof verbruiken en zo 400.000 kg CO2 onnodig uitstoten.  

Hoe kan dat? 

“Je weet wel dat de banden leeglopen, maar je merkt het pas wanneer het te laat is”, legt Laurens uit. “Zijn je fietsbanden niet hard genoeg meer, dan merk je dat je harder moet trappen en dat je zwaarder moet sturen. Het gaspedaal van je auto daarentegen duw je gemakkelijk wat verder in. En door de stuurbekrachtiging blijft draaien ook soepel. De meeste mensen checken de bandenspanning een keer per jaar wanneer ze bijvoorbeeld op vakantie gaan. Dat is te weinig. Een band loopt gemiddeld 2 tot 3% per maand leeg. Dus zo’n 24 % per jaar. Rijden met een te lage bandenspanning en een lekke band is bovendien gevaarlijk. Je kunt een klapband krijgen. En als je plots moet uitwijken, kan onderspanning een slippartij veroorzaken terwijl je met de juiste spanning wel veilig had kunnen uitwijken.”

Dus eigenlijk rijden we best onveilig, zijn we een dief van onze eigen beurs en doen we het milieu onnodig te kort als onze banden niet op spanning zijn. Waarom laten we deze kans dan met zijn allen nog massaal links liggen?

“Omdat het nog geen algemene kennis is. En als je er op wilt letten, dan is het nog niet zo gemakkelijk als het klinkt. Je moet weten wat het advies is voor het merk en type auto dat je rijdt. Je moet er rekening mee houden of je de spanning meet terwijl je banden koud zijn of dat je al langer hebt gereden. Bij warme banden neemt namelijk de druk toe. En dan moet je de adviesspanning weer bijstellen.”

Wat is dan de oplossing? 

“Onze slimme bandenpomp. Deze is voorzien van een groot touchscreen met heldere instructies. Je voert je eigen kenteken in en dan krijg je de juiste info behorend bij de auto die je rijdt en de bandenspanning van dat moment. Tijdens het pompen staat op het touchscreen wat er gebeurt. Je krijgt ook een waarschuwing als je een lekke band hebt, of de pompstok niet juist op het ventiel drukt. Je ziet meteen wat de resultaten zijn en wat je bespaard hebt.”  

Waarom staat de slimme bandenpomp niet bij ieder tankstation? 

“Tja, pompstationhouders hebben er blijkbaar helaas geen belang bij dat we zuiniger rijden. Automobilisten betalen voor de benzine of diesel én voor het zelf controleren van de bandenspanning. Jammer. En niet meer van deze tijd. Door milieubewust te rijden kunnen we iets doen aan CO2-uitstoot en doordat banden minder slijten dragen we ook minder bij aan fijnstof in de lucht.” 

Wat kost die slimme bandenpomp van jullie? Stroomt bij jullie het geld ondertussen binnen?

“Ha, ha. Echt niet. Onze stichting werkt zonder winstoogmerk. Wij krijgen geen subsidie. Wij vragen een kostendekkende vergoeding voor onze producten en dienstverlening. Wij willen geen automobilisten pesten maar ze juist helpen milieubewuster en veiliger te rijden. Daar heeft iedereen profijt van en het geeft jezelf ook een beter gevoel. Het plaatsen van onze pomp kost 2.500 euro per jaar. Daarin zitten alle kosten voor bijvoorbeeld het plaatsen, onderhoud en sofware updates. Het mooie is dat de kostenbesparing hier een veelvoud van is, want sommige bandenpompen leveren wel 100.000 euro per jaar aan besparingen op.”

Waarom werken jullie graag samen met Maastricht Bereikbaar? 

“Omdat het meer zichtbaarheid geeft aan milieubewust autorijden. En daar hebben we zoals gezegd met zijn allen profijt van. Ons specialistisch team is op zaterdag 25 november de hele dag bij het MECC en op 15 en 20 december bij P+R Noord. Geef je bij binnenkomst toestemming, dan controleren wij gratis de spanning van de autobanden. Je hoeft er niet op te wachten. Wij steken een kaartje met onze bevindingen achter de ruitenwisser. Zo weet je precies waar je aan toe bent.”

En wat de samenwerking met Maastricht Bereikbaar idealiter oplevert? 

Het laat zich raden. “Wellicht een slimme bandenpomp op de parkeerplaats bij het MECC en P+R Noord. Maastricht wil toch ook een groene stad worden?!”