#ikreisslim: Roel Janssen over slim werken

Roel Janssen, directiesecretaris bij Dolmans Landscaping, vertelt over zijn ervaringen met Maastricht Bereikbaar op het gebied van slim werken en efficiënter plannen van logistiek.

"Het is belangrijk dat de leiding van een bedrijf dit initiatief omarmt en de medewerkers stimuleert." 

"Dolmans Landscaping is een allround hoveniers- en boomverzorgingsbedrijf met onder andere vestigingen in Bunde en Maastricht. We zijn al een behoorlijk aantal jaren geleden gestart als deelnemer van Maastricht Bereikbaar met het doel onze CO2-uitstoot te verminderen. Dagelijks rijden er vanuit onze 2 Zuid-Limburgse bedrijven zo’n 200 medewerkers met ongeveer 80 bedrijfsauto’s naar de werkplek, het merendeel vanaf de bedrijfslocatie. De bedrijfsauto’s zijn nodig voor het vervoer van gereedschap en materialen, maar zeer zeker ook voor de medewerkers.

Het verminderen van het aantal spitsbewegingen is voor een bedrijf als het onze ontzettend moeilijk. Wel kunnen we door slim te werken en de medewerkers efficiënter in te delen op de projecten een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen van Maastricht Bereikbaar.

Slim werken

Alternatieven voor de auto zijn voor onze medewerkers in de buitendienst meestal niet interessant. De meeste medewerkers moeten voor 7.00 uur op de bedrijfslocatie aanwezig zijn om van daaruit naar de werkplek te reizen. Naar het werk komen met het openbaar vervoer is voor hen daarom zelden mogelijk, ook vanwege de ligging van het bedrijfsterrein. Reizen met de fiets stimuleren met het argument 'extra beweging' werkt bij ons niet, omdat onze mensen al de hele dag fysiek bezig zijn. Van ons kantoorpersoneel doen 12 mensen mee met slim werken, waarbij ze 1 of meerdere dagen buiten de spits reizen of zelfs hele dagen vanuit hun home-office hun werkzaamheden verrichten. Dit willen we in 2017 ook gaan proberen in een aantal andere vestigingen.

Efficiënter plannen

Eind vorig jaar onderzocht een stagiair van Maastricht Bereikbaar hoe we efficiënter kunnen reizen. Daaruit bleek dat we door rekening te houden met de competenties van de medewerkers en de reisafstanden voor woon-werkverkeer - zowel rechtstreeks van huis naar werkplek als van huis naar bedrijfslocatie - behoorlijke besparingen kunnen realiseren in CO2-uitstoot (milieu) en in geld.

Op dit moment werkt een student van Maastricht University dit onderzoek in opdracht van Maastricht Bereikbaar verder uit. Hij ontwikkelt een Excel-tool waarmee we straks eenvoudig en snel kunnen bepalen welke medewerker we op welk project moeten inzetten om zo weinig mogelijk spitsbewegingen te realiseren.

Stimulering door leiding

Om dit alles ook daadwerkelijk te kunnen realiseren, moet de leiding van het bedrijf - directie en projectleiding - open staan voor nieuwe manieren van reizen en werken, en dit ook naar de medewerkers toe stimuleren. Flexibiliteit in denken en doen is een absolute voorwaarde voor succes!"