Ervaringen van deelnemers

In de nieuwsflits leest u iedere maand een ervaringsverhaal van een deelnemer aan de acties en projecten van Maastricht Bereikbaar. Deze maand zijn er drie 'interne' deelnemers aan het woord. Jean Besseling, Richard Visser en Anco Verstraaten vertellen over hun afstudeerstage bij Maastricht Bereikbaar.

Anco Verstraaten student aan de NHTV, onderzocht het bestelverkeer in Maastricht. Jean Besseling en Richard Visser zijn beiden student Technische Bedrijfskunde aan Hogeschool Zuyd. Jean onderzocht het bestelverkeer over de Noorderbrug, en Maaskruisend verkeer. Richard onderzocht de verbetermogelijkheden voor het bevoorraden van winkels in het stadsdeel Wyck.

Hoe vond je het werken voor Maastricht Bereikbaar?
"Ik heb onderzocht waarom bestelverkeer op deze manier reist en of het anders zou kunnen", vertelt Anco. "Hiervoor ben ik bij zes bedrijven geweest. Ik vond het in het begin vreemd en nieuw om bezig te zijn met mijn opdracht. Nog nergens in Nederland is een vergelijkbaar onderzoek gedaan. Vreemd en nieuw was ook interessant en leuk: in de loop van mijn stage werd mijn opdracht steeds duidelijker. Ik heb geprobeerd om bedrijven aan het denken te zetten over punten die anders kunnen. Het gaat om bewustwording: bedrijven regelen hun transport vaak al jaren op dezelfde manier, maar er zijn meer mogelijkheden dan je denkt. Het is voor veel bedrijven mogelijk om bestelverkeer verder te optimaliseren."

"Via de website van school kwam ik deze opdracht tegen", geeft Jean aan. "Ik ben zelf in Maastricht geboren en woon nu in Meerssen, dus ik ken de problematiek. Ik vond het erg uitdagend om te werken voor Maastricht Bereikbaar: het is zelfstandig werk en ik kan iets bijdragen aan de maatschappij. Ik onderzocht waarom bestelverkeer de Noorderbrug kiest en wat er veranderd kan worden. En hoe we de resultaten bij andere bedrijven kunnen gebruiken. Het was vaak moeilijk om aan goede informatie te komen. Goedlopende bedrijven hebben vaak geen reden om te veranderen. Ze zijn er vaak van overtuigd dat hun manier van werken de goede manier is." 

Richard legt uit dat hij een moeilijke opdracht had: "Voor de distributie is in 20 jaar nog geen goede oplossing bedacht. Ik moest kijken welke initiatieven van de overheid gelukt zijn en toepasbaar zijn voor de bevoorrading van Wyck. Voor deze opdracht was het belangrijk om heel zelfstandig te zijn, en communicatief vaardig. Ik moest op gesprek bij 85 ondernemingen. Dat was voor mij heel nieuw."

De stagiairs geven aan dat er nog veel kansen zijn voor bedrijven, maar er is nog veel onderzoek nodig om met goede argumenten te komen om de ondernemers te overtuigen van alternatieve manieren van vervoer.

Voor welk vervoermiddel kiezen jullie zelf?
Anco reisde tijdens zijn stage vanuit Brabant met het openbaar vervoer naar Maastricht. "Reizen met de OV studentenkaart is gratis, met de auto kost het voor mij veel om naar Maastricht te rijden. Ik ben tijdens mijn stage dus niet anders gaan denken over reizen met de auto of het OV. Ik merk dat ik in het dagelijks leven wel meer bezig ben met de punten die ik onderzocht heb, als ik bestelverkeer tegenkom, denk ik wel vaak aan dingen die anders/beter kunnen." Jean reisde met de trein en de fiets: "Ik ben met de trein begonnen, maar het is vaak erg druk in de trein, dan pak ik liever de fiets. Het ligt ook aan de locatie waar je naartoe reist." Richard heeft alleen met de trein gereisd tijdens zijn stage: "Ik ga sowieso zo veel mogelijk met het OV, maar als ik met de auto echt veel sneller ben, dan pak ik ook gewoon de auto."