Eerste reacties fietscampagne ‘Staat ‘ie goed?’

Op zaterdag 14 juli zijn we bij het Centraal Station gestart met de fietscampagne ‘Staat ‘ie goed?’. Inmiddels is de eerste flyeractie van een week afgerond. Fout geparkeerde fietsen kregen een symbolische rode kaart met daarop info over het gebruik van de ondergrondse stalling. We hebben veel reacties gekregen van fietsers, inwoners, bezoekers, ondernemers en hun medewerkers. De brede mix aan verschillende reacties vertonen óók overeenkomsten: er is nog sprake van onbekendheid en we moeten samenwerken om de stationsomgeving bereikbaar te houden. In augustus en september komen vervolgacties.

Op drukke dagen maken inmiddels zo’n 1.500 fietsers gebruik van de nieuwe, ondergrondse stalling. Bij de oude overdekte stalling stonden er vroeger ongeveer 200 per dag. Dus we gaan vooruit. Maar er is ruimte voor meer! Dagelijks kunnen er 3.000 fietsen gestald worden. In opdracht van de gemeente Maastricht is Maastricht Bereikbaar deze zomer gestart om meer bekendheid te geven aan het gebruikersgemak van de stalling. De campagne gaat nog door tot eind september.  

Geweldige service

Sommige mensen reageren enthousiast. “Ik gebruik de fietsenstalling elke keer. De service is geweldig! Ze pompen mijn banden op wanneer nodig, zijn altijd vriendelijk en laatst hebben ze zelfs mijn zadel rechtgezet!”, aldus een van de ondernemers. 

Alle ondernemers en veel van hun werknemers in de stationsomgeving in Wyck zijn op de hoogte van de ondergrondse fietsenstalling. Velen snappen dan ook niet waarom niet meer fietsers ervan gebruik maken. “Ik wijs mensen graag op de ondergrondse fietsenstalling! De faciliteit daar is top, waarom zou je je fiets dan niet daar stallen! En daarbij, al die fietsen hier op straat is geen gezicht”, vertelt een werknemer. Veel ondernemers zijn dan ook blij met de fietscampagne ‘Staat ‘ie goed?’. Ze hopen dat ‘hun Wyck’ zo een minder rommelig straatbeeld krijgt, zonder groepen foutief gestalde fietsen op het stationsplein en voor winkelruiten.

Waarom?

Er zijn ook kritische reacties. “Waarom is de actie niet meteen in januari tijdens de opening van de ondergrondse stalling van start gegaan?” en“Waarom worden foutief gestalde fietsen niet weggehaald?” Ook vragen sommigen zich af: “Waarom nu? Door het begin van de vakantieperiode, de werkzaamheden bij  de Stationsstraat en het warme weer is het erg rustig.”

“Wat is dat grote ding?”  

Het lijkt erop dat menige fietser nog niet weet wáár de ondergrondse stalling precies is, welke faciliteiten er zijn en hoe de stalling te gebruiken is. Zo krijg je toegang met een OV-chipkaart óf een gratis leenkaart. En de eerste 24 uur zijn gratis. Een van de Wyckse ondernemers lacht: “Blijkbaar is de prachtige entree nog niet altijd herkenbaar. Een klant heeft wel eens gevraagd wat ‘dat grote ding in het midden van de straat is?”  

Hoe verder?

Fout geparkeerde fietsen krijgen ook komende weken regelmatig een symbolische rode kaart met daarop info over het gebruik van de stalling. En tijdens de INKOM op de informatiemarkt van maandag 20 augustus is Maastricht Bereikbaar aanwezig om studenten te wijzen op het fietsgebruik en de stallingen in de stad.

In de maand september doen we er nog een schepje bovenop. Dan zullen fietscoaches de fietsers rondom het station en in de Stationsstraat, de Wyckerbrugstraat en Rechtstraat attenderen op de stallingsmogelijkheden in Wyck, inclusief de nieuwe ondergrondse stalling. Ze gaan ook het gesprek aan: Waarom maak je er wel of geen gebruik van? Verder komen er elders in Wyck als proef nieuwe parkeervakken voor fietsers die hun fiets maar even willen stallen voor bijvoorbeeld een snelle boodschap. De exacte plekken voor het kortparkeren zullen nog door de gemeente, na overleg met de ondernemers, worden aangewezen. Alle ervaringen worden dit najaar geëvalueerd en aangeboden aan het college. 

Hij staat goed in de stalling!

Maastricht wil een gastvrije stad zijn; niet alleen voor fietsers, maar ook voor al onze inwoners en bezoekers. Daarom geven we fietsers de ruimte en faciliteren we ze waar we kunnen. De ervaringen en resultaten van de campagne en de inzet van fietscoaches worden geëvalueerd. De conclusies worden betrokken bij de inzet van verdere maatregelen (zoals handhaving).

 

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief