Innovatief laadplein met duurzame deelauto’s binnenkort in Maastricht
Binnenkort kunnen omwonenden van de Alexander Battalaan 51 in Maastricht gebruik maken van een nieuw deelautosysteem in hun buurt. Deze elektrische auto`s van We Drive Solar worden geladen door de al aanwezige 80 zonnepanelen van Ondernemershuis Alex 51 dat zich samen met gemeente Maastricht, Zuid-Limburg Bereikbaar en elektrisch deelplatform GoodMoovs inzet voor de realisatie van een nieuw innovatief laadplein. Dit innovatieve laadplein aan de Alexander Battalaan is het eerste in Zuid-Limburg.
Elektrische auto’s zullen een steeds grotere rol gaan spelen in de energietransitie. Binnenkort worden ze niet alleen geladen met elektriciteit, maar geven dit ook weer af aan het net. Deze `Vehicle To Grid`(V2G) techniek zal ook worden toegepast bij de laadpalen aan het nieuwe laadplein op de Alexander Battalaan ten behoeve van maximaal 10 laadpunten. Ook zullen hier deelauto’s van We Drive Solar hun intrede maken, waarmee omwonenden en omliggende bedrijven op een duurzame en kosteneffectieve manier beschikking hebben over een elektrische deelauto voor een vast bedrag per maand. De auto’s van We Drive Solar zijn te gebruiken via de gebruiksvriendelijke GoodMoovs app.
Innovatief laadplein
Aan de Alexander Battalaan zal er vanaf juli 2021 een nieuw laadplein voor elektrische auto’s met 10 laadpunten operationeel zijn. Deze laadpunten zullen allemaal voorzien zijn van de Vehicle To Grid (V2G) techniek, waarmee ze elektrische auto’s niet alleen voorzien van stroom (zoals een traditionele laadpaal) maar deze ook weer onttrekken aan de auto’s. Dit laatste geeft een nieuwe dimensie aan de elektrische auto’s en meer specifiek aan de accupakketten die ze bezitten. De laadpalen zijn te gebruiken door particulieren die in het bezit zijn van een eigen elektrische auto en worden ook ingezet voor deelauto’s.
Voordelen van V2G
Soms is de vraag naar elektriciteit hoog, soms laag en soms is er zelfs een “overschot” aan stroomcapaciteit. Met de V2G techniek kunnen deze pieken en dalen worden opgevangen om zo veel duurzamer en efficiënter met energie om te gaan. Zo kan er bijvoorbeeld s’ nachts ”goedkope” stroom aan een nachttarief worden opgeslagen in de accu’s van de e-cars, om die vervolgens weer af te geven aan het net als de vraag naar elektriciteit hoger is. Zo ontstaat er een continu variabel systeem dat automatisch het juiste moment voor het laden of ontladen van elektrische auto’s kiest.
Deelauto’s op zonnestroom
De V2G techniek is vooral erg handig bij deelauto’s, omdat hier altijd “bekend” is wanneer de volgende rit zal plaatsvinden doordat er ten alle tijden een reservering wordt gemaakt door een volgende gebruiker.
Dat kan nóg duurzamer en slimmer, zo denkt ook We Drive Solar. We Drive Solar levert 100% elektrische deelauto’s die worden geladen met elektriciteit opgewekt door zonnestroom. Een elektrische auto is immers pas écht duurzaam als de gebruikte stroom ook duurzaam is opgewekt! We Drive Solar maakt bij zijn hubs gebruik van lokale zonnepanelen om de auto’s te laden.
Duurzaam en voordelig
Zoals gezegd zijn elektrische deelauto’s duurzaam, maar ze zijn ook voor velen uitermate voordelig. Vooral als je af en toe een auto nodig hebt of ter vervanging van een 2e auto is een deelauto ideaal. Voor een vaste prijs per maand heb je bij We Drive Solar beschikking over een Tesla Model 3 of Renault Zoe.

Meer informatie en aanmelden?
Wil je meer informatie of je aanmelden voor de deelauto’s van We Drive Solar? Kijk dan op: www.wedrivesolar.nl/maastricht.