Horeca gaat #posifiets
Sinds vrijdag 20 augustus doen ruim 200 horeca-ondernemers mee met #posifiets, de campagne die inzet op #vakerfietsen, #veiligfietsen en #veilig stallen. Geheel in stijl zijn de vele pakketjes met bierviltjes voor in de zaak en op het terras door fietskoeriers van Demarrage en Vleugels bezorgd.
Horeca-ondernemers zijn blij dat steeds meer gasten #vakerfietsen en de auto laten staan. Elke beweging telt voor schonere lucht en een goed bereikbare binnenstad. Tegelijkertijd zorgen de soms met tientallen lukraak geparkeerde fietsen voor overlast, onveilige situaties en onderlinge irritaties. Ook daar vraagt #posifiets aandacht voor met bijvoorbeeld tips voor #veiligfietsen en #veiligstallen. John Paulus voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Maastricht & Heuvelland: “Verblijfskwaliteit is de basis voor gastvrijheid. Als onderdeel van de duurzaam ondernemen helpt #posifiets daarbij.”
Inzetten op steeds betere fietsfaciliteiten, zorgen voor goede informatie, samenwerkingen aangaan en pas handhaven wanneer het echt niet anders kan. Dát zijn de pijlers van de #posifiets-aanpak. Steeds meer ondernemers doen mee om zo te werken aan een aantrekkelijke en gastvrije binnenstad.
Campagnemateriaal
Ondernemers die #posifiets ondersteunen kunnen gratis gebruik maken van campagnemateriaal zoals posters, informatiefolders en labels om zelf aan verkeerd gestalde fietsen te hangen. Ondernemers uit de Sporenstraat lieten een poster op maat maken. Weer andere ondernemers doen mee met de zomeraanbiedingen bij horecagelegenheden, een fietsenmaker en een fietsverhuurder. En de grote etalages van het voormalige Hudson’s Bay aan de Vijfharingenstraat zijn omgetoverd tot een soort grote kijkkasten met ‘kunstinstallaties’ over #posifiets. Ze geven passanten een andere, onverwachte kijk op fietsen in Maastricht. In de kleinere etalages zijn tips te lezen en is een overzichtskaart met fietsparkeerfaciliteiten te bekijken. Een onverwachte kijk op fietsten in Maastricht kregen ook de studenten die deelnamen aan de #Posifiets Obstacle Run tijdens de INKOM vorige week. Zij werden uitgedaagd om uit te proberen hoe het is als je in een rolstoel of met een blindenstok moet manoeuvreren op een smalle stoep langs lukraak gestalde fietsen.
Actieplannen en concrete maatregelen
De campagne en bijbehorende activiteiten zijn te volgen via posifiets.nl en zijn onderdeel van gemeentelijke actieplannen met concrete maatregelen en projecten voor fietsstimulering en fietsparkeren voor de komende vijf jaar. De plannen zijn een uitwerking van de Omgevingsvisie waarmee wordt ingezet op een verschuiving van de auto naar lopen en fietsen en andere duurzame vormen van mobiliteit. De gedragscampagne is een initiatief van Gemeente Maastricht en de stadsaanpak Maastricht Bereikbaar van het programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar.