11 september 2023
Van dagelijks 3 verschillende vrachtwagens in 1 straat naar nog maar 1 vrachtwagen. Deze mooie duurzame stap heeft HANOS gezet in Maastricht. Dat scheelt heel wat CO2-uitstoot en geluidsoverlast. “In overleg met de klant is vaak veel mogelijk”, vertelt logistiek manager Jelle Braad van HANOS.
In maart 2023 is HANOS Maastricht geopend en de vestiging in Valkenburg gesloten. Een mooie kans om de bevoorrading van horeca in Maastricht en omstreken slimmer en duurzamer te organiseren. Logistiek manager Jelle Braad van HANOS licht toe: “Voorheen kwamen er in Maastricht op 1 dag nog weleens 3 verschillende vrachtwagens de horeca bevoorraden in 1 straat. Een vrachtwagen vanuit HANOS Heerlen, een vrachtwagen vanuit HANOS Valkenburg en een vrachtwagen van Daily Fresh uit Geleen. Met de komst van onze nieuwe vestiging in Maastricht hebben we de leverplanning opnieuw ingericht en leveringen geclusterd. Waardoor elke straat in Maastricht-centrum nog maar door 1 vrachtwagen hoeft worden aangedaan.”
Overigens zijn er dagelijks nog steeds 6 à 7 vrachtwagens in totaal nodig om alle horeca in Maastricht-centrum te bevoorraden. “Elke vrachtwagen belevert 12 tot 16 klanten. De vrachtwagens zitten nagenoeg vol, dus met nog minder vrachtwagens rijden kan niet”, verduidelijkt Jelle. De horeca-groothandel maakt hierbij wel gebruik van de Stop & Drop: ondergrondse stroomvoorzieningen op de Markt en het Vrijthof in Maastricht. Daar kunnen de vrachtwagens elektrisch koelen en gaat de dieselmotor uit. Vanaf deze Stop & Drop worden horeca lopend beleverd.
Jelle ziet dat er ook veel voordeel is te behalen door in gesprek te gaan met klanten. “Met al je klanten heb je afspraken over levertijden. In de loop der tijd komen er klanten bij en vallen klanten af. Dan zijn de afgesproken tijdens soms niet meer handig. Om 8 uur het ene café beleveren en om 10 uur het café ernaast, dat is natuurlijk niet efficiënt. Met een belletje is dit al snel opgelost. De behoefte van de klant en onze behoefte zijn in overleg vaak vrij eenvoudig aan elkaar aan te passen. Zo maken we onze leverplanning elke week weer ietsje efficiënter én duurzamer.”
De vrachtwagens van HANOS in Maastricht rijden nu nog allemaal op diesel. Vanaf 1 januari 2025 geldt er een zero-emissiezone in de binnenstad van Maastricht. Dit betekent dat bestel- en vrachtwagens die vanaf 2025 op kenteken worden gesteld, emissievrij moeten zijn om de binnenstad in te mogen. En vanaf 20230 geldt dit voor alle vracht- en bestelwagens. Jelle: “Ons hoofdkantoor werkt aan die overgang naar emissieloos vervoer. Ik weet niet wanneer de eerste elektrische truck in Maastricht zal rijden. Voor ons is de koeling een uitdaging. Ook als het buiten dertig graden is, moeten producten in de vrachtwagen goed gekoeld blijven. Dat vraagt flink wat energie van je vrachtwagen. De ontwikkelingen hierin gaan snel, ook bij elektrische trucks, dus ik verwacht dat dit goedkomt.”
Jelle spart zo nu en met de adviseurs van Zuid-Limburg Bereikbaar. Bijvoorbeeld over de toekomst van de stadslogistiek en over Stop & Drop in Maastricht. Onze adviseurs ondersteunen ook jouw bedrijf graag, gratis en op maat. Over onderwerpen als:
Ondernemers in de horeca, retail of zakelijke dienstverlening in de Maastrichtse binnenstad kunnen voor meer informatie terecht bij:
Logistieke partners en andere organisaties kunnen voor meer informatie terecht bij: