Ga direct naar het artikel
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
    • Reizigersinfo
    • Te voet
      • Te voet
      • Openbare toiletten in Maastricht
      • Bezoek- en winkeltips Maastricht
    • Fiets
      • Fiets
      • Regels over fietsen
      • Fietsenstallingen Maastricht
      • Deelfietsen Maastricht
      • Wegafsluitingen voor fietsers
      • Fietsnieuws
      • Fietsroutes omgeving Maastricht
      • Fiets gevonden of verloren?
      • Handig om te weten...
      • Nieuw Bikepark helpt bedrijven fietsgebruik te stimuleren
      • Op en top fietsplezier bij Velorium Outdoor Sports & Bikepark
      • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Fiets niet meer nodig? Geef hem dan een tweede leven...
        • Gun je fiets een tweede leven...
    • OV
      • OV
      • Met de trein
      • Met de bus
      • Toegankelijkheid Openbaar Vervoer
      • Zakelijk reizen Openbaar Vervoer
      • Van en naar het station
    • Auto
      • Auto
      • Parkeren
        • Parkeren
        • Parkeerplaatsen -en terreinen
        • Betaald parkeren
        • Mobiel belparkeren
        • Touringcars parkeren
        • Camperparkeerplaatsen
        • Motorparkeerplaatsen
        • Elektrische oplaadpunten
        • Slimme bandenpomp P+R Maastricht Noord
        • P+R Maastricht Noord
      • P+R Limburg
      • Wegafsluitingen auto
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
    • Projecten
    • Toolkit #Posifiets
    • Probeer een e-bike in Maastricht
    • Logistieke oplossingen
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
      • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces in aanloop naar besluit gemeenteraad in 2021
        • Participatieproces 2020 en 2021 in een oogopslag
        • Overzicht betrokkenen
        • Overlegrondes, presentaties en verslagen
        • Overige documenten en publicaties
      • Veelgestelde vragen en begrippen
  • Zero emissie Maastricht
    • Op weg naar ZES Maastricht
    • ZES in perspectief
    • Zero emissie vervoersmogelijkheden
    • Voorbereidingen invoering Zero Emissie-zone
    • ZES: wanneer moeten welke vervoermiddelen emissievrij zijn?
    • Actie
  • Over ons
    • Over ons
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • English
  • Deutsch
  • français
Home Icoon voor Te voet Te voet Icoon voor Fiets Fiets Icoon voor Auto Auto Icoon voor OV OV Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logomaastrichtbereikbaar
Logomaastrichtbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English Deutsch Français
  • Agenda
  • Nieuws
  • Ervaringen
  • Pers
  • Veelgestelde vragen
  • Hoe reis jij naar Maastricht?
  • Plattegrond Maastricht
  • Projecten
  • Zero emissie Maastricht
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
24 november 2022

Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een bestelbus die op diesel rijdt. Dat blijkt uit onderzoek van Logistiek010, dat keek naar de Total Cost of Ownership. We laten het verschil in kosten tussen een diesel- en een elektrische bestelbus zien met een voorbeeld.

De Total Cost of Ownership (TCO) geeft de totale kosten weer van een product: vanaf het moment van aankoop tot het moment van verkoop. Ook de gebruikskosten worden meegenomen in de berekening, zoals onderhoudskosten, verzekeringskosten en brandstofkosten.

Diesel tegenover elektrisch

Zo zijn ook de TCO van een dieselbestelauto en van een elektrische variant te maken. Neem bijvoorbeeld een bestelbus waarmee zo’n 23.000 km per jaar wordt gereden. Wat is het verschil in de TCO tussen een Peugeot Partner en een Peugeot e-Partner L2 elektrisch?

  • De auto’s hebben een vergelijkbare laadruimte en -vermogen.
  • De aanschafprijs voor de elektrische bestelbus is hoger (€ 30.560) dan de dieselvariant (€ 23.140).
  • Toch is de TCO na 6 jaar voor de elektrische bestelbus lager (€ 39.045) dan de dieselbus (€ 41.398). Dit omdat er bij een e-bestelbus gebruik gemaakt kan worden van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Ook heb je bij de elektrische bestelbus recht op de milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de MIA kunnen bedrijven tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de winst.
  • Ook is de elektrische bestelauto belastingtechnisch interessanter: elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met 2024 terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren zal stijgen. Pas vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting als je een elektrische bestelauto hebt.
  • Ook de brandstof-/ elektriciteitskosten worden meegenomen in de TCO. In het voorbeeld is rekening gehouden met de huidige kosten: € 2,00 per liter diesel (prijspeil augustus 2022) en voor de e-bestelbus 90% openbaar laden tegen € 0,34 per kWh en 10% openbaar snelladen tegen € 0,62 per kWh). Als je als bedrijf op eigen terrein kunt laden, ben je uiteraard goedkoper uit.
  • Daarnaast bestaat een elektrische motor uit minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Onderdelen hoeven daardoor minder vaak vervangen te worden. Ook is een elektrische auto minder slijtagegevoelig.

Kortom, de elektrische variant heeft een gunstiger Total Cost of Ownership dan de dieselbestelbus; het verschil bedraagt zo'n 2.000 euro:

TCO Berekening

Gratis advies op maat

Overweegt ook jouw bedrijf de stap naar een elektrisch wagenpark? Benieuwd naar de kosten, voordelen en mogelijkheden? De ervaren mobiliteitsmakelaars van Zuid-Limburg Bereikbaar adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij weten ook meer over de EV & Laadinfra Scan die je inzicht geeft of het loont om over te stappen naar elektrisch. Neem gerust contact met ons op:

Mark Luikens

Logistiek Makelaar
+316 511 657 81
Stuur een e-mail

Miranda Volker

Logistiek Expert Modal Shift
+316 467 184 82
Stuur een e-mail
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief
Ongeldige email
Logomaastrichtbereikbaar Wit

Samen met vele partners helpt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar reizigers slimmer op weg. Zo werken we aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Reizigersinfo
  • Te voet
  • Auto
  • Fiets
  • OV
  • Plattegrond Maastricht
Producten en diensten
  • Campagne #Posifiets
  • Ontdek de e-bike
  • Logistieke oplossingen
  • Gebiedsgerichte aanpak
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement op ZLB.nl
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.