Alles over ZES in zes stappen
Vrachtwagens en bestelbussen die rijden op fossiele brandstoffen kunnen vanaf 1 januari 2025 niet meer zomaar de binnenstad van Maastricht in. Dit heeft gevolgen voor ondernemers in de binnenstad, maar ook voor leveranciers of dienstverleners die in het centrum moeten zijn. Met Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) werken we aan een schone, bereikbare binnenstad, ook voor ondernemers. Alles over ZES in zes stappen!
Stap 1: Waarom de keuze voor Zero Emissie Stadslogistiek?
Naast Maastricht zijn er nog 26 Nederlandse steden die kiezen voor Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). De aanleiding hiervoor is het Klimaatakkoord waarin het kabinet met organisaties heeft afgesproken te werken aan aantrekkelijke binnensteden met schone lucht, meer groen en ruimte. ZES betekent de invoering van een zero-emissiezone in Maastricht vanaf 1 januari 2025. Bestel- en vrachtverkeer met CO2-uitstoot is vanaf dan niet zomaar meer welkom. ZES is vooral ook een efficiëntere en duurzamere aanpak van de logistieke stromen die leidt tot minder gereden kilometers. Hierdoor zorgt ZES uiteindelijk voor een schoon, gezond, aantrekkelijk, beter bereikbaar en veiliger stadscentrum én daardoor ook voor economische vitaliteit.
Stap 2: Welke voertuigen mogen wel en welke niet?
Bij Zero Emissie Stadslogistiek gaat het om vrachtvervoer (dus géén personenvervoer). De volgende vervoermiddelen mogen Maastricht gewoon in:
- Elektrische vrachtfiets
- Elektrische bestelbus
- Elektrische vrachtwagen
- Voertuig op basis van waterstof
- In de transitiefase (tot 1 januari 2030) hebben plug-in hybride vrachtauto’s toegang, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.
Bekijk hier alle zero-emissie vervoermogelijkheden.
Deze bestel- en vrachtvoertuigen mogen de binnenstad vanaf de volgende momenten niet meer in:
- Vanaf 1 januari 2025:
- Vracht- en bestelauto’s die na 1 januari 2025 op kenteken zijn gesteld en die op een fossiele brandstof rijden (gas, benzine, diesel) mogen de binnenstad niet in.
- Euro 6-bakwagens die op 1 januari 2025 meer dan 5 jaar oud zijn, mogen de binnenstad niet in.
- Euro 6-trekkers die op 1 januari 2025 meer dan 8 jaar oud zijn, mogen de binnenstad niet in.
- Vanaf 1 januari 2027: Euro 5-bestelauto’s die op een fossiele brandstof rijden, mogen de binnenstad niet in.
- Vanaf 1 januari 2028: Euro 6-bestelauto’s die op een fossiele brandstof rijden, mogen de binnenstad niet in.
- Vanaf 1 januari 2030: álle vracht- en bestelwagens die op een fossiele brandstof rijden én plug-in hybride vrachtauto’s mogen de binnenstad niet in.
Wil je weten wanneer jouw bestelauto emissievrij moet zijn? Vul je kenteken in op de checklist van opwegnaarzes.nl en je weet het.
Stap 3: Waar let je op als je je vervoer uitbesteedt?
Geef je zelf de opdracht om iets te vervoeren, bijvoorbeeld voor leveringen in het centrum van de stad? Bereid je op tijd voor, kies er bijvoorbeeld nu al voor om samen te werken met logistieke dienstverleners die met zero-emissie voertuigen werken. Denk dan bijvoorbeeld aan:
- Fietskoeriers
- Transportdiensten die met elektrische bestelbussen vervoeren
- Logistieke goederenhubs die de goederen gebundeld met een elektrisch voertuig de stad in vervoeren
Bekijk het aanbod van deze duurzame logistiek dienstverleners op onze MobiMarkt.
Stap 4: Waar let je op als je zelf (zo nu en dan) vervoert?
- Maak samen met ondernemers gebruik van een elektrische deel-bestelauto.
- Schaf een elektrische bestelbus of vrachtfiets aan. Qua bestelbussen is er veel mogelijk, ook met subsidie. De kosten komen dicht in de buurt van een normale bestelbus. Kijk eens op https://welkeebestelbus.nl/
- Of wellicht loont het om het vervoer uit te besteden aan bijvoorbeeld een fietskoerier.
- Gebruik je een vrachtwagen? Bereid je voor op de overstap naar een elektrische vrachtwagen.
Stap 5: Hoe zit het met leveranciers en dienstverleners?
Ben je ondernemer in de binnenstad en maak je gebruik van leveranciers en dienstverleners? Of ben je zelf leverancier of dienstverlener die in de binnenstad moet zijn? Ook dan is voor sommige vracht- en bestelvoertuigen zero-emissie vervoer verplicht vanaf 2025, en voor álle voertuigen vanaf 2030. Wijs je leveranciers hier op tijd op, zodat zij (en jij!) niet voor verrassingen komen te staan.
- Maak voor de levering van goederen gebruik van logistieke hubs die de goederen gebundeld met een elektrisch voertuig de stad in vervoeren.
- Kies voor de levering van diensten voor een elektrische bestelauto of vrachtfiets.
- Veel ondernemers hebben dezelfde leveranciers/dienstverleners. Samen kunnen jullie deze leveranciers/dienstverleners bewegen tot zero-emissie leveringen. Juist doordat er een collectieve vraag wordt geformuleerd, kan de aanbieder ook een scherp aanbod neerleggen.
Stap 6: Laat je adviseren door Zuid-Limburg Bereikbaar
Zuid-Limburg Bereikbaar helpt jouw bedrijf om op tijd de overstap te maken naar Zero-Emissie Stadslogistiek. Ons advies is gratis en op maat. Zo zijn wij deskundig op het gebied van elektrische bestelbussen en vrachtauto’s, en subsidies die er gelden. Ook hebben we veel kennis over laadinfra, servicelogistiek, planningsoptimalisatie en logistieke hubs. Neem contact op met onze ervaren adviseurs, zie de rechterkolom voor de contactgegevens.

Gratis advies op maat
Wil ook jouw bedrijf de stap zetten naar Zero Emissie Stadslogistiek? De ervaren adviseurs van Zuid-Limburg Bereikbaar adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij weten bijvoorbeeld van welke subsidies je gebruik kunt maken.
Logistieke partners kunnen voor meer informatie terecht bij:
Binnenstadpartners en bewoners kunnen voor meer informatie terecht bij:
Deze bedrijven kiezen al voor zero-emissie
Diverse bedrijven zetten al de stap naar Zero Emissie Stadslogistiek:
- Ziggo: Monteurs doen hun werk in Maastricht met een elektrische step
- Blanche Dael: "Leveringen per fiets bieden uitkomst in de drukke binnenstad"
- Oostwegel Collection: 90% van het wagenpark is elektrisch; op weg naar 100%