Bereikte resultaten

Sinds 2016 heeft Maastricht Bereikbaar binnen het programma logistiek vooral ingezet op het realiseren van spitsmijdingen in het bestel- en vrachtverkeer en op het verbeteren van de stedelijke distributie. Daarnaast hebben we ondernemers via een tijdelijke subsidieregeling kennis laten maken met de inzet van elektrische cargo bikes als alternatief voor de (bestel-) auto.  

Deze inspanningen hebben geresulteerd in meer dan 200 dagelijkse spitsmijdingen door met name het bestelverkeer. Maatregelen die bedrijven namen waren o.a. het organiseren van nachtleveringen zodat monteurs niet naar de leveranciers hoefden te rijden, standaard voorraden in de bestelbussen verbeteren, digitalisering van bestelbonnen en overige processen. Deelnemende bedrijven waren onder andere: 

Stedelijke distributie

In het kader van stedelijke distributie wordt gekeken hoe horecabedrijven duurzamer bevoorraad kunnen worden en hoe bedrijfsafvalinzameling en pakketbezorging efficiënter georganiseerd kan worden.

Aan de regeling om een elektrische cargo bike uit te proberen, hebben Koffiebranderij Blanche Dael, thuiskapper HairVisit, studentenservicebedrijf Jules en evenementenbureau PP Events deel genomen. Zij zijn positief tot zeer enthousiast over het gebruik van de elektrische cargo bike. De waarde die de elektrische cargo bike biedt is verschillend: efficiëntie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en een onderscheidend imago. In de binnenstad zorgt de elektrische cargo bike voor tijdwinst. Voor lange afstanden is er geen tijdwinst- of verlies. De fiets is op de weg langzamer, maar bespaart tijd met parkeren. Deelnemers noemen zichtbaarheid, positieve reacties en een fit gevoel als aanvullende voordelen. Ook heeft de elektrische cargo bike een effect op het bezit of de geplande aanschaf van (bestel)auto’s. Deze blijkt niet langer nodig bij drie deelnemers. Het gebruik van de elektrische cargo bike is in het begin even wennen door de hogere snelheid. Ook is het soms opletten met andere weggebruikers, omdat zij nog niet gewend zijn aan vrachtfietsen in het verkeer. De conclusies van de ervaringen van gebruikers zijn vastgelegd in een onderzoek wat in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam is uitgevoerd in het kader van licht elektrische vrachtvoertuigen. 

Rubber Resources

  • Recyclingbedrijf Rubber Resources koos ervoor de importstroom van rubber over water te vervoeren en zo de wegen in de spits te ontzien. Het gaat jaarlijks om 8.000 ton, oftewel 425 containers. Deze overstap is mede mogelijk gemaakt door Maastricht Bereikbaar. Bureau Voorlichting Binnenvaart deed voor Maastricht Bereikbaar een inventarisatie waarbij werd gekeken hoe de binnenvaart kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio. Lees het volledige persbericht over de overstap naar het water. Of bekijk het nieuwsfilmpje over de overstap naar het water. 

Sappi

  • Papierproducent Sappi werkte samen met Maastricht Bereikbaar aan slimme vormen van vervoer. Door gebruik te maken van vervoer over het water en via het spoor, haalde Sappi al zo’n 3.500 vrachtwagens van de weg. Bekijk het filmpje voor meer informatie.

 

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in onze logistieke oplossingen? Neem dan contact op met de logistiek makelaar Mark Luikens of met onze projectleider stedelijke distributie Françoise van den Broek.

Edwin Smeets over slimme logistiek

Ook voor het bezorgen van bloemen reis ik via P+R Maastricht Noord.

Meer weten?

Ons team logistiek helpt je graag! Ook voor een advies op maat.