Vraag en antwoord werkzaamheden Beatrixhaven 

 

1. Waarom krijgen de kruisingen Nieuwe Limmelderweg-Hoekerweg en Fregatweg-Hoekerweg een nieuwe inrichting?

Beide aanpassingen zijn nodig om de doorstroming van verkeer in de Beatrixhaven te verbeteren en te zorgen voor een meer veilige situatie. 

Weet u nog? Sinds de openstelling van de Nieuwe Limmelderweg in de zomer van 2014, is de infrastructuur in de Beatrixhaven nog niet klaar. Gemeente Maastricht heeft sindsdien pogingen gedaan om de Nieuwe Limmelderweg door te trekken vanaf de Hoekerweg tot aan de Galjoenweg (bekijk het oude kaartje van 2014). In de afgelopen jaren is de aanleg van dit stukje weg – de zogenaamde Kraakweg  – onderzocht. Maar door de aanwezige spoorwegovergang geeft eigenaar ProRail geen toestemming voor het gebruik van de Kraakweg door autoverkeer. Om ervoor te zorgen dat verkeer in de Beatrixhaven toch zo goed en zo veilig mogelijk kan doorstromen, wordt de kruising Fregatweg-Hoekerweg nu omgebouwd tot rotonde. Ook de kruising Nieuwe Limmelderweg-Hoekerweg wordt aangepast. Dat is nodig omdat bij de aanleg van deze kruising in 2014 al rekening is gehouden met de Kraakweg, door het kruispunt destijds al zoveel mogelijk in te richten als kruising voor vier richtingen. Nu duidelijk is dat de Kraakweg er niet komt voor autoverkeer, past de gemeente Maastricht de kruising aan voor een zo optimaal mogelijke doorstroming van verkeer.

2. Waarom kan de geplande Kraakweg niet worden aangelegd?

Om gebruik te kunnen maken van de Kraakweg, moet autoverkeer een spoorwegovergang oversteken. Eigenaar ProRail geeft hiervoor geen toestemming. Mogelijk wordt de Kraakweg in de toekomst wel aangelegd voor bussen. Dit is nog in onderzoek. Overigens wordt de route van de Kraakweg wel tijdelijk gebruikt als omleidingsroute tijdens de bouw van de rotonde bij de Fregatweg-Hoekerweg. ProRail staat dit eenmalig toe.  

3. Waarom gebeuren de werkzaamheden voor het ombouwen van de kruising Fregatweg – Hoekerweg niet tegelijkertijd met de afsluiting Nieuwe Limmelderweg?

Werkzaamheden worden altijd op elkaar afgestemd om de hinder voor verkeer en de omgeving zoveel mogelijk te beperken. In dit geval was de meest ideale situatie geweest als de werkzaamheden bij de twee kruisingen in precies dezelfde twee weken zouden worden uitgevoerd. Dat is helaas niet gelukt door verschillende factoren, waaronder beschikbaarheid van materialen en mensen. Gekozen is daarom voor de meest haalbare optie, waarbij de twee werken elkaar één week overlappen. Het werk bij de kruising Fregatweg-Hoekerweg duurt vervolgens nog anderhalve week, na afronding van het werk bij de Nieuwe Limmelderweg. Uitstel van het werk bij de Nieuwe Limmelderweg of Fregatweg is niet mogelijk en ook niet wenselijk, vanwege de weekendafsluitingen van de Viaductweg in juli. Daarvoor moeten de wegen in de Beatrixhaven weer open zijn.

4. Van 11 tot en met 22 juni is P+R Noord niet bereikbaar voor autoverkeer. Kan het P+R-terrein dan niet tijdelijk bereikbaar blijven vanaf de Mariënwaard/Meerssenerweg (oude spoorwegovergang)?

De voormalige spoorwegovergang tussen de Hoekerweg en Mariënwaard/Meerssenerweg is verwijderd. Er zijn geen slagbomen meer en dus is tijdelijk openstellen van deze route niet mogelijk. 

5. Kan P+R Maastricht Noord niet bereikbaar blijven via de bussluis aan de Galjoenweg (naast de Mora)?

Om P+R Maastricht Noord te bereiken via de Galjoenweg moet verkeer een spoorwegovergang oversteken. Deze spoorwegovergang mag niet worden gebruikt door autoverkeer. Eigenaar ProRail geeft hiervoor geen toestemming. Volgens de gemaakte afspraken tussen ProRail en gemeente Maastricht mag autoverkeer slechts één spoorwegovergang bij de Galjoenweg kruisen. Dit gebeurt nu al bij de Fregatweg. Tijdens de weekendafsluiting van de Fregatweg van 29 juni tot 2 juli (voor de ombouw van de kruising Fregatweg-Hoekerweg tot rotonde) loopt de omleidingsroute voor autoverkeer wel via de spoorwegovergang bij P+R Maastricht Noord. ProRail geeft hiervoor eenmalig toestemming, omdat tijdens dit weekend geen autoverkeer de spoorwegovergang bij de Fregatweg kruist. Dit voldoet aan de gemaakte afspraak: slechts één spoorwegovergang in gebruik. 

 

Altijd actuele reisinformatie

Bekijk onze slimme kaart voor de drukte op de weg, wegwerkzaamheden en parkeerinformatie.