ga direct naar het artikel
20 december 2018

Wethouder Gert-Jan Krabbendam uit Maastricht fietst door

"Doorfietsen in de winter voelt niet als ‘volhouden’, het is juist fijn om in beweging te zijn"

Woont in Itteren. Werkt als wethouder mobiliteit en duurzaamheid bij de gemeente Maastricht.

Wethouder Gert-Jan Krabbendam fietst gemiddeld 8.000 tot 9.000 kilometer per jaar. Met zijn speedbike legde hij al in het eerste jaar 5.000 kilometer af. Daarnaast fietst hij gemiddeld 3.500 tot 5.000 kilometer per jaar op zijn racefiets.“Sinds ik wethouder ben, laat ik me nauwelijks nog verleiden om de auto te pakken. Ik ben er nog strikter in geworden, omdat ik me bewust ben van mijn voorbeeldfunctie. Als ik al niet fiets, hoe moet ik dan kunnen vertellen dat fietsen goed is?” 

Onze fietsende wethouder uit Maastricht laat zich dus niet zo gemakkelijk verleiden om de auto te pakken voor zijn werk: “Ik heb me één keer laten verleiden om vanwege de regen met de auto naar een vergadering te gaan en kwam daardoor te laat. De fiets is toch echt sneller in de stad! Daarnaast ben ik me ervan bewust dat ik moet fietsen om gezond en fit te blijven. Ik voel me minder gelukkig als ik niet kan fietsen!”  

In beweging

“Doorfietsen in de winter voelt niet als ‘volhouden’. Het is juist fijn om buiten in beweging te zijn! Het weer zit meestal ook best mee. Ik heb hooguit tien dagen per jaar een regenpak aan. Op kou kun je je kleden. Ik heb een paar extra dikke handschoenen tegen echte snerpende kou. Ook draag ik overschoenen op dagen dat het geregend heeft. Zo voorkom ik dat er spetters op mijn schoenen komen.”  

Sneller dan snel

“Ik heb een speedbike aangeschaft om niet bezweet aan te komen op mijn werk of andere afspraken. Ik woon op zeven kilometer van het Stadhuis van Maastricht, mijn werkplek. Op mijn speedbike ben ik er sneller dan met welk ander vervoermiddel dan ook. Afhankelijk van de drukte in het verkeer, parkeren en lopen van de auto naar het Stadhuis kost het altijd meer tijd dan ik er nu over doe op de fiets.” 

Samen fietsen is leuk

“Het nadeel van fietsen met de speedbike is dat ik niet voldoende lichaamsbeweging krijg om echt getraind te blijven voor het fietsen op mijn racefiets. Daarom heb ik een app-groep opgericht om met wielrennende ambtenaren een keer per maand samen een fietstocht te maken. Nu in de winter is het een select groepje, maar vanaf de lente gaan meer mensen aanhaken bij deze groep, omdat het nu eenmaal leuker is om samen te fietsen. En mij geeft het een stok achter de deur om tussendoor te trainen want ik rijd uiteraard niet graag achteraan,” zegt hij lachend.  

Meer fietskilometers

“Ik daag iedereen in onze stad uit om te gaan fietsen. Laten we allemaal meer fietskilometers en minder autokilometers maken! Dat is goed voor jezelf, voor je werkgever en voor je kinderen. We zijn immers de eerste generatie die de klimaatverandering meemaakt en uiteindelijk de laatste die er wat aan kan doen!”