Ga direct naar het artikel
13 mei 2020

Horecaondernemer Björn Dijkstra over de DeliverEbike

"De DeliverEbike kunnen we voor een korte periode van drie maanden leasen"

Ook horecaondernemer Björn Dijkstra moest vanwege het coronavirus half maart de deuren van zijn restaurant Le Bon Vivant in Maastricht sluiten. “Toen we op 30 maart hoorden dat de maatregelen werden verlengd, zijn we meteen in actie geschoten. Sinds 3 april bezorgen we onze diners met de elektrische DeliverEbike aan huis en kunnen gasten hun gewenste gerecht bij ons restaurant ophalen.”

Via Stadsaanpak Maastricht Bereikbaar hoorde Björn van de elektrische bezorgfiets, de DeliverEbike. “De box voorop de fiets is stevig en goed geïsoleerd. Zelfs een fles wijn en een doosje breekbare macarons kun je veilig meenemen in de box. We hebben de fiets eerst twee weken uitgeprobeerd. Dat beviel zo goed dat we via het bedrijf achter de fietsen EBike4Delivery een nieuwe DeliverEbike hebben besteld die we voor een korte periode van drie maanden kunnen leasen. Fijn, want bij veel andere aanbieders van elektrische bezorgfietsen zit je meteen vast aan een leasecontract van een half jaar of zelfs een jaar.” 

Bezorgfiets ideaal in de binnenstad

“De DeliverEbike is ideaal in de binnenstad van Maastricht. Je bent veel sneller op je bestemming dan met de auto, het is milieubewuster en we krijgen zelf ook nog wat beweging. We bezorgen in een straal van 20 kilometer rondom Maastricht. Voor de langere afstanden zetten we een auto in. Op de fiets kunnen tegelijk drie tot vier bestellingen mee. In de auto zijn dat er vijf tot zes. We combineren de routes zodat we niet de hele tijd op en neer hoeven te rijden. Je leert de wijken steeds beter kennen waardoor het leveren op het exacte tijdstip ook steeds beter lukt. Een bestelling zetten we voor de deur klaar en dan bellen we aan. Uiteraard doen we dat allemaal met handschoenen aan en de betalingen gaan vooraf via iDEAL via onze website of via een Tikkie voor gasten die hun bestelling doormailen of -bellen.”

Thuis genieten

“De maaltijden leveren we gekoeld en vers in vacuüm getrokken zakjes aan. Thuis warmen onze gasten de gerechten op in warm water. Op de beschrijving bij elk gerecht staat hoe ze dat moeten doen en hoe ze het bord mooi kunnen opmaken. We krijgen veel positieve reacties binnen over hoe makkelijk het opwarmen thuis gaat. Ook bedanken klanten ons dat ze met onze diners thuis toch echt even hebben kunnen genieten.”

Tachtig bestellingen in tweeëneenhalf uur bezorgd

Een echte piek aan bestellingen was er tijdens het Paasweekend: “Toen bezorgden we in tweeëneenhalf uur tachtig bestellingen. Elk weekend hebben we zo’n vijftig bestellingen en door de week zijn dat er rond de twintig. Met deze bezorg- en afhaalservice kunnen we onze vaste lasten blijven betalen en blijft het personeel bezig. Het maakt het verlies dat we nu lopen iets minder.”

Bezorgen ook na 1 juni

“Toen we eenmaal besloten om over te gaan op het bezorgen van maaltijden hadden we dat in drie dagen tijd geregeld. De keuken is nu volledig ingericht op het klaarmaken van bezorgmaaltijden. Daarvoor hebben we onze werktijden wel moeten aanpassen. We werken nu van 10.00 uur ’s morgens tot 19.00 uur ’s avonds. Als we straks in juni weer open mogen, kunnen we in ons restaurant maar een beperkt aantal gasten ontvangen. Om de rest van onze klanten ook te laten blijven genieten van onze maaltijden, blijven we onze diners zeker tot eind juli ook thuisbezorgen.”