Wat kost elektrisch rijden? 

Het overzicht op de ANWB-site met beschikbare elektrische auto’s geeft de aanschafprijs weer. Maar dat is niet het enige waarop je zou moeten letten als je de kosten van een elektrische auto wilt vergelijken met die van een brandstofauto. In het gebruik kan de elektrische auto aanzienlijk goedkoper zijn. Om die reden spreken we van een vergelijk op basis van ‘Total Cost of Ownership (TCO)’, de totale kosten dus gedurende de gehele gebruiksperiode van de elektrische auto. Zie hier enkele voorbeelden die je helpen om een berekening te maken:

De totale kosten worden bepaald door:

Aanschafprijs & restwaarde: natuurlijk is de aanschafprijserg bepalend voor de totale kosten van de auto gedurende de gebruiksduur. Elektrische auto’s worden inmiddels minder duur in aanschaf en komen in steeds meer (prijs-)categorieën beschikbaar. Maar ook de restwaarden die gebruiksduur is van grote invloed. Autohandelaren krijgen steeds meer vertrouwen in de levensduur van de accupakketten, waardoor we verwachten dat de restwaarde van de elektrische auto binnen afzienbare tijd zal stijgen. Ook de overheid zet in op het stimuleren van een gezonde tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s wat de restwaarde ten goede komt.

Energiekosten: Vooral wanneer je thuis of op je werk de auto kunt opladen, bespaar je veel energiekosten. Zeker als je zelf je elektriciteit opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen. Over het algemeen geldt: kan je thuis of op het werk opladen, dan kost rijden op stroom grofweg de helft van rijden op reguliere brandstof. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt er op dit punt voorlopig nauwelijks financieel voordeel te behalen.

BOR (Banden, Onderhoud en Reparatie): Een elektrische auto heeft minder bewegende delen. Die slijten dus ook minder snel. Bovendien bestaat er minder behoefte aan regulier onderhoud. Daarom hoef je niet zo vaak naar de garage. Je banden vormen de enige uitzondering: vanwege het hoge motorkoppel en het forse gewicht van een elektrische auto moeten die juist eerder worden vervangen.

Fiscale voordelen 

Om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren, gelden er tot 2021 een aantal belastingvoordelen op volledig elektrische auto’s:

  • Géén aanschafbelasting (BPM)
  • Géén wegenbelasting (MRB). Plug-in hybrides, die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, betalen de helft.
  • Lage bijtelling van 4% per jaar (vanaf 2019 geldt dit percentage tot een catalogusprijs van maximaal 50.000 euro).

Voorstel tot aanschafsubsidie:

In het Ontwerp Klimaatakkoord van 21 december 2018 is het voorstel opgenomen voor een aanschafsubsidie voor particulieren vanaf 2021: ‘Voor particuliere emissieloze auto’s komt een aflopende kostenefficiënte aanschafsubsidie die begint met € 6.000 per auto (2021) en daalt naar € 2.200 (2030). Deze aanschafsubsidie is beschikbaar voor nieuw verkochte auto’s tot een maximum van € 60.000 waarbij de subsidie vanaf een aanschafbedrag van € 40.000 euro tot € 60.000 lineair afloopt.

Opladen van de elektrische auto

Als je volledig elektrisch rijdt, moet je er rekening mee houden met de oplaadtijd van je auto en aanwezigheid van oplaadpunten. Dit kan voor de meeste auto's thuis aan een normaal stopcontact of door een oplaadpaal aan te schaffen. Houd er ook rekening mee dat het laden onderweg bij een oplaadpaal vaak niet gratis is en je hiervoor een abonnement moet afsluiten. Meer informatie hierover vind je terug op de pagina hoe laad ik.

Gerhard Goedhart over elektrisch rijden

Met mijn elektrische auto en e-bike ga ik zoefend door de Euregio.