Hoe laad ik?

Even snel tanken en weer verder rijden, dat kan niet meer als je in een volledig elektrische auto rijdt. Je plant het laden wat nauwkeuriger in je schema in en houdt rekening met oplaadtijd en oplaadpunten. In de praktijk betekent dit dat je het laden inplant vooraf thuis, onderweg tijdens een bezoek of afspraak of een koffie- of sanitaire stop onderweg.

Maar hoe werkt het opladen van een elektrische auto eigenlijk? Hoe lang duurt het gemiddeld en waar kun je het doen? Er zijn verschillende websites waarop dit goed wordt uitgelegd, zie bijvoorbeeld de links hiernaast.

In hoofdlijnen kun je het laden onder verdelen in:

  1. Openbaar laden
    Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. 

    Steeds meer mensen hebben een elektrische auto, en daarmee groeit de behoefte aan laadvoorzieningen in openbare ruimtes. Elke gemeente krijgt hier als beheerder en eigenaar van de openbare ruimte mee te maken. E-rijders die niet op eigen terrein kunnen parkeren en laden zijn aangewezen op een laadpunt in de openbare ruimte. Veel e-rijders stappen naar de gemeente met een verzoek voor een openbare laadvoorziening. Op de site van het Nationaal Kennisplatform voor Laadinfrastructuur (NKL)lees je meer over beleid vanuit het perspectief van gemeenten.

  2. Onderweg snelladen 
    Snelladen 
    is de duurste vorm van laden en is dan ook vooral bedoeld om onderweg een accu in korte tijd bij te laden om je snel weer op weg te helpen. Snelladers staan dan ook vooral bij tankstations aan een snelweg; je herkent ze aan de grote gele bogen. Niet alle elektrische auto`s kunnen snelladen. Vooral bij elektrische auto`s met een relatief grote accu is snelladen nuttig.

    Vermogen
    Snelladen is niet veel anders dan normaal opladen. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het alleen sneller. De snelheid kan soms tot wel 30 keer hoger liggen dan normaal laden. Een groot verschil met normaal opladen is vooral het gebruik van gelijkstroom in plaats van wisselstroom.

    Hoe lang duurt snelladen?
    Gemiddeld zal een snellaadsessie van 10% tot 80% korter zijn dan bij een gewoon laadpunt. Bij snelladen wordt de accu meestal tot 80% geladen; daarna gaat de laadsnelheid hard achteruit omdat de accu dit niet aan kan. Het is dan ook sneller en goedkoper om te gaan rijden en later nog eens tot 80% op te laden.

    Laadpas en kosten
    Om jouw elektrische auto te opladen via een openbare laadpaal, heb je een laadpas nodig. Er zijn verschillende laadpasleveranciers. Welke laadpas is voor jou het meest geschikt? En wat zijn de belangrijkste verschillen? Een overzicht van de laadpassen en de verschillende vergoedingsstructuren, vind je op Leaseblog.nl. Er zijn ook vergelijkende websites, zoals Laadpas.com en Laadpastop10.nl, met informatie over alternatieven voor laadpassen. 

  3. Laden bij de werkgever
    Steeds vaker kun je bij je werkgever je elektrische auto opladen. In de afgelopen jaren is dit gegroeid van het faciliteren van het laden voor bezoekers via laadpalen voor de elektrische leaseauto’s tot directie en accountmanagers. Nu wordt ook steeds vaker de omslag gemaakt om de laadinfrastructuur geschikt te maken voor elektrische auto’s van eigen medewerkers.
    Ga het gesprek eens aan met je werkgever of jouw auto er geladen kan worden en wat de eventuele kosten zijn!

  4. Thuisladen
    De meeste elektrische auto`s kun je opladen aan een normaal stopcontact. Je hebt dan wel geduld nodig. De beste optie is vaak om een oplaadpaal te laten installeren zodat je thuis altijd snel en makkelijk kunt opladen.

Opladen

  • Bovag– Alles over het opladen van een elektrische auto
  • ANWB– Hoe werkt opladen?
  • Tweakers- Laden, laadpalen, providers en laadpassen
  • EV-Database– Opladen van een elektrische auto