Not all web pages are available in English. Sitemap

WimJan Doelman: "Mij krijg je niet meer van de e-bike af"

WimJan Doelman kocht een e-bike en is sindsdien helemaal om. In de afgelopen 2,5 jaar fietste hij bijna 8.000 kilometer. Lees zijn verhaal.

WimJan Doelman, werkzaam bij de Gemeente Maastricht, is een enthousiast e-biker. Hij was zelfs al om voordat de campagne Komop! de fiets startte. WimJan: “Eerlijk is eerlijk. Het is mijn vrouw die het initiatief nam. Zij werkte in Valkenburg. En hoewel dat vanuit Berg en Terblijt maar vier kilometer is, moest ze wel elke dag de berg op en af. Onprettig als je fris op je werk wilt aankomen. We zijn ons dus gaan verdiepen in e-bikes en om zeker te zijn van onze keuze hebben we er bij de fietsenmaker twee gehuurd. Een hele dag hebben we door het Heuvelland gereden. Meer was eigenlijk niet nodig om ons over de streep te halen. Omdat ik via het fietsenplan van de Gemeente Maastricht voordelig een fiets kon kopen en omdat we korting kregen bij de aankoop van twee, was de keuze snel gemaakt. Het grappige is dat we sindsdien veel meer zijn gaan fietsen. Ik was wel al een fervent wielrenner, maar ging altijd met de auto naar het werk. Nu ga ik met mijn e-bike.”

Tweede auto weg

WimJan lacht smakelijk als hij vertelt dat hij in de afgelopen 2,5 jaren bijna 8.000 kilometer heeft gefietst. Vervolgens vertelt hij dat ze de tweede auto, die ze al vijftien jaar hadden, de deur uit hebben gedaan. Hier zit echt iemand die een keuze heeft gemaakt. “Het is absoluut een bewuste overweging”, vertelt WimJan. “Maar let wel, ik ben geen dogmaticus. Als het pijpenstelen regent, pak ik ook de auto. Gelukkig is dat zelden het geval.”

Zelf trappen

WimJan is stellig over de voordelen van e-biken: “Mijn conditie is echt veel beter geworden. Ik sportte al, maar nu komt daar vijf dagen per week het woon-werkverkeer per fiets bij. Pas op hè. Het is niet zo dat je op een e-bike met je benen omhoog kunt gaan zitten. Het is geen brommer. Je moet wel degelijk zelf trappen en dus bewegen. Het leuke is echter dat het je weinig inspanning kost en dus kom je niet bezweet aan op je werk. Mijn elektriciteitsrekening is verbazingwekkend genoeg weinig  hoger geworden. Mijn benzinerekening is daarentegen, afgezien nog van autoreparaties die niet meer nodig zijn, sterk gedaald. Ik zie dat ook collega’s steeds meer kiezen voor een e-bike voor woon-werkverkeer. Het werkt klaarblijkelijk aanstekelijk en het is gewoon een goede oplossing voor het vervoersprobleem in de stad! Zeker als je het slim combineert met andere vervoersmiddelen.”

Niet voor oude mensen

WimJan heeft ook tips. “Een e-bike heeft een wat bredere vork dan een reguliere fiets en dus past ie niet altijd in het fietsenrek. De gemeente en werkgevers zouden daar bij de inrichting van fietsenstallingen wel rekening mee kunnen houden. En verder moet je je realiseren dat als je een e-bike voor woon-werkverkeer koopt, je mogelijk ook wel eens in je pak naar het werk gaat. Ik weet dat ik destijds even twijfelde over een elektrische mountainbike, maar bij nader inzien leek me dat met een pak aan toch niet zo handig. Nu heb ik een goede stadsfiets.” Hij lacht en vervolgt: “Ik ken alle vooroordelen over een e-bike. Iets voor oude mensen. En dat ben ik ook (noot: WimJan is 59). Maar ik weet na 2,5 jaar e-biken wel beter. Mij krijg je er niet meer van af en ik raad iedereen aan, ook de jonkies, om te blijven of te gaan fietsen en op te houden met autorijden. De voordelen zijn legio.”

Zo is WimJan dé verpersoonlijking van Komop! de fiets. Doe als WimJan: stap uit de auto. En Komop! de fiets.

Stay up-to-date by signing up for our monthly newsletter: