Not all web pages are available in English. Sitemap

Monteurs van Servatius zijn minder vaak en minder lang onderweg

Woningcorporatie Servatius zocht samen met Maastricht Bereikbaar naar maatregelen voor meer logistieke efficiency. Met succes: door het verkleinen van het aantal leveranciers en het uitbesteden van een deel van het onderhoudswerk, brengen de monteurs veel minder tijd op de weg door en besparen ze fors op het aantal ritten (10 dagelijkse spitsmijdingen). Bovendien rijden ze minder vaak in de spits én in kleinere bussen.

Servatius was al langer van plan om veranderingen door te voeren die leiden tot een hogere efficiëntie. Daarmee wilde de woningcorporatie de klantvriendelijkheid verhogen en tegelijkertijd voorkomen dat de kosten zouden stijgen. Serv Slijpen, beleidsadviseur bij Servatius: “Door om de tafel te gaan met Maastricht Bereikbaar, werden onze plannen concreet. Door onze dagelijkse processen inzichtelijker te maken, kwamen we erachter dat er veel tijd zat in ‘even’ langs de bouwmarkt rijden om materiaal bij elkaar te zoeken voor onderhoud of een reparatie. Monteurs deden dat soms wel twee of drie keer op een dag, aan het begin of eind van de werkdag en daarmee altijd in de spits.”

Minder leveranciers

In 2016 werkte Servatius nog met zeven verschillende aannemers. Door een nieuwe aanbesteding werd dat aantal teruggebracht tot twee: Maasveste Berben Bouw en Houben Vastgoed. Zij nemen sindsdien de grote klussen voor hun rekening. De monteurs van Servatius doen de kleinere klussen, meestal reparaties. Ook de materialen komen nog maar van twee leveranciers: Brentjens en Van Enckevoort. “De besparing in aantal uren op de weg is echt heel groot. Maar net als bij iedere verandering was er in het begin wat weerstand. Zo hadden de monteurs met de verschillende leveranciers een goede band. Zij maakten regelmatig een praatje en dronken een kop koffie. Ik kan me voorstellen dat het jammer is daar afscheid van te nemen. In plaats van twee tot drie keer per dag, hoeven de monteurs nog maar twee tot drie keer per week spullen op te halen en dan ook nog op een gunstiger moment, buiten de spits.”

Minimumvoorraad

Een aanvullende maatregel dieServatius nam, was het vaststellen van een bepaalde minimumvoorraad per bus. De voorraad wordt bijgehouden door met een smartphone de gebruikte producten te scannen. Dreigt de voorraad op te raken, krijgt de leverancier automatisch een seintje. Die zet de spullen vervolgens klaar in een voorraadbox. “Mede dankzij Maastricht Bereikbaar weten we nu hoe we slimmer en efficiënter kunnen werken. Maar we kunnen nog meer tijdwinst boeken. Bijvoorbeeld door kantoorpersoneel de mogelijkheid te geven deels thuis te werken. Een andere mooie uitdaging voor de toekomst vind ik om de werktijden flexibeler te maken. Waarom geen reparaties uitvoeren ’s avonds of in het weekend? We zijn in ieder geval heel tevreden over het effect van de genomen maatregelen.”

Kennis uitwisselen?

Wil je ook ideeën uitwisselen met een logistiek makelaar van Maastricht Bereikbaar? Stuur dan een e-mail naar mark.luikens@maastricht-bereikbaar.nl.